mainos_606

Ravintolat

Kun huippurafla kauppakeskukseen lähti

artikkelikuva: Kun huippurafla kauppakeskukseen lähti

Ravintolapalvelut ovat olleet kauppakeskusliiketoiminnan suurimpia draivereita ja kovimpia kirittäjiä jo vuosien ajan. Ravintoloiden merkitys ei ole enää aikoihin ollut pelkästään ruuan ja juoman tarjoamisessa – tätä nykyä ravintolamaailmoja sopii jo tituleerata kauppakeskusten ankkureiksi.

Yksi muutoksen tekijöistä on suunnittelutoimisto Amerikka, joka on ollut mukana kehittämässä kunnianhimoisia ravintolakonsepteja sekä uusiin, vielä valmistumattomiin kohteisiin että jo olemassa oleviin kauppakeskuksiin. Näistä tuorein on Kampin kauppakeskuksen viidenteen kerrokseen joulukuussa avattava Kortteli-niminen ravintolakeskittymä. Mukana on joitakin tuttuja ravintoloita ja koko nippu uusia toimijoita.

Luvassa on freesi, monipuolinen ravintolakortteli, jossa mennään "ruoka edellä" Suomen mittakaavassa ennennäkemättömällä tavalla, kuvailee Teemu Nojonen Amerikasta.

"Kokonaisuudessa yhdistyy laatu ja rento meininki", hän summaa.

Tähtisadetta Kampissa
Esimerkiksi Niklas Roihan äyriäisbaari Fisken på Disken, Michelin-tähdellä palkitusta Askista tuttujen Linda Stenman-Langhoffin ja Filip Langhoffin skandinaavinen ravintola Jord ja Tukholmasta Helsinkiin rantautuva dumplingtalo Beijing8 saavat veden herahtamaan kulinaristien kielelle. Ja nyt ollaan aika kaukana perus-foodcourt meiningistä, jossa popsitaan normipikaruokaa muovijakkaralla keinuen.

Korttelissa ravintoloita on kymmenen. Ravintola-allianssin koonnut We Are Group on itse mukana kahdella ravintolahankkeella ja on myös valinnut muut mukaan tulijat. Tavoitteena on eheä kokonaisuus, johon ei tule päällekkäisyyksiä. Kaavailujen mukaan Kortteli on avoinna seitsemän päivää viikossa - eli myös "epäsuomalaisesti" sunnuntaisin.

"Korttelin ansiosta Kamppiin ei mennä enää vain ostoksille, vaan ihan myös varta vasten syömään tai vaikkapa kahville", toteaa Nojonen ja lisää, että odotukset ovat korkealla joulukuisten avajaisten suhteen.

Kamppi on viime aikoina kunnostautunut kekseliäiden ruokakonseptien suhteen muutenkin. Bussilaiturien välittömästä läheisyydestä löytyy todellinen street food -linnake eli 6K, jossa on vieri vieressä puolitusinaa reilulle katuruoalle (enemmän tai vähemmän) nyökkäävää toimijaa.

Tripla korottaa panoksia
Kampista jokunen kilometri pohjoiseen on tekeillä vielä pari kokoluokkaa isompi projekti. Syksyllä 2019 avautuva kauppakeskus Mall of Tripla herättää kiinnostusta jo nyt ja kaupallisista tiloista on vuokrattu jo yli kolmannes. Triplaan tulevan Suomen suurimman ravintolamaailman konsepti on sekin saatu valmiiksi.

"Vuokrasopimukset on myös allekirjoitettu jo useiden hyvien ravintolatoimijoiden kanssa", kertoo Mall of Triplaa rakentavan YIT:n kaupallinen kehitysjohtaja Pirjo Aalto.

"Ainutlaatuinen kaupallinen konsepti ja loistava sijainti vetävät puoleensa vuokralaisia juuri nyt - ja jahka Mall of Tripla avaa ovensa, nämä samat tekijät vetävät puoleensa kuluttajat", Aalto uskoo.

Mall of Tripla haluaa näyttää suunnan uuden ajan kaupalle. YIT:n mukaan se "yhdistää fyysisen ja virtuaalisen, myyjän ja ostajan". Konseptiin kuuluu, että Mall of Triplassa kansainväliset huippubrändit ja uudenlaiset ruokakonseptit kohtaavat ympäristössä, joka tulvii aitoa elämää.

Katsaus pelikirjaan
Mall of Triplalla on myös "pelikirja" eli design manual, joka avaa kaupallista konseptia tunnelmaksi. Design manualin tekoon ovat YIT:n lisäksi osallistuneet mm. RetailFlow Finland, Amerikka, Soupster ja eri arkkitehtitoimistot. Design Manual on laaja suunnittelua ja toteutusta ohjaava "konseptiraamattu", jossa on esitetty yleisten alueiden design-ratkaisut, sekä ne keinot joilla kaupallisten toimijoiden tarpeet huomioidaan osana laadukasta kokonaisympäristöä.

Lähtökohtana on, että Design Manualin jokainen päätös on perusteltu tutkitulla tiedolla ja parhaiden asiantuntijoiden kokemuksella. Mall of Triplassa tarina, tunnelma ja kerrosten visuaaliset konseptit selkeyttävät asiakaskokemusta, helpottavat liikkumista ja inspiroivat ostoksiin. Design Manuaalin tavoitteena on luoda Mall of Triplasta viihtyisä, houkutteleva ja kaupallisesti toimiva kokonaisuus, yhdistää Triplan eri osat toisiinsa ja liittää sisätilat osaksi rakennuksen kokonaisarkkitehtuuria.

Design Manual asettaa ravintolatarjonnan erityisen tärkeään rooliin. Food & Beverage -konsepti on rakennettu siten, että erilaiset toimijat ja liikeideat sopivat yhteen kuluttajien tarpeiden ja asiakaskierron kanssa ja jokaiselle ravintolatilalle löytyy juuri oikea vuokralainen. Kaikkiaan ravintoloille on varattu tilaa yli 10 000 neliömetriä, eli mistään pienestä puuhastelusta ei ole kysymys.

Räätälöi kuluttajan reitti
Mall of Triplassa yhdistyvät kiinnostavat indie-toimijat, herkkupuodit ja suositut megabrändit - kaikkiaan ravintoloita on tulossa mukaan reilusti päälle puolensataa. Pirjo Aallon mukaan töitä on tehty paljon tulevan kuluttajavirran analysoimiseksi - eri vuorokauden aikoihin Triplassa on kuluttajia, joiden tarpeet vaihtelevat suurestikin. Tällöin ei kannata yrittää myydä "kaikille kaikkea" vaan luoda fiksuja kuluttajapolkuja.

Esimerkki: aamulla työpaikalleen suunnistavaa väkeä ei kannata johdatella kenkäkaupparivistön ohi, vaikka ikkunoissa olisi kuinka kivoja popoja. Mutta jos konttorille kiirehtivän työmyyrän aamureitillä on vaikkapa kahvia ja croissanteja, jotka saa kätevästi mukaan, niin kauppaa voi jo syntyäkin.

"Konseptissa tunnistetaan se asia, että kuluttajalla on monta eri roolia päivän aikana. Sama nainen voi esimerkiksi olla liike-elämän vaikuttaja ja perheenäiti", Aalto toteaa.

Kovan luokan kattaus
Ravintolakonseptissa määritellään, miten ravintolapalvelut kytkeytyvät kaupunkikeskuksen toimintaan ja varmistetaan, että oikea kysyntä ja tarjonta todella kohtaavat kaikilla liikepaikoilla kaikkina aikoina. Sami Maukonen Amerikasta kertoo, mitä tämä tarkoittaa käytännössä:

"Street food -ravintoloita lähellä on tarjolla ketjumuotia ja bisneslounas-paikkojen lähellä on enemmän boutique-fiilistä", hän kuvailee.

Maukonen odottaa Triplan ravintolanyrkistä todellista game- changeriä: enää ei voida puhua ravintoloista alentuvaan sävyyn "tukitoimintona" (koska jossain on ahkeran shoppaajan kupunsa täytettävä), vaan kyseessä on ehdottomasti yksi koko Triplan konseptin kirkkaimmista helmistä. Eikä tämä trendi rajoitu Triplaan:

"Nykyinen kehitys korostaa ruoan laadun merkitystä, myös kauppakeskuksissa. Pienet indie-toimijat ja tunnetut ravintoloitsijat pitävät kauppakeskuksia nyt varteenotettavina vaihtoehtoina, kunhan konsepti on kohdallaan."

Ei pelkkä lounas
"Haasteita silti riittää uuden aikakauden kynnyksellä", Pirjo Aalto myöntää. Jotta Tripla todella lunastaisi 24/7-lupauksensa, ravintoloiden aamiais- ja illallispöytiin tarvitaan hyvä käyttöaste.

"Kuluttajille pitää viedä viestiä, että lounas ei ole se ainoa juttu Triplassa", Aalto toteaa. Hänen mukaansa Mall of Tripla panostaa rajusti uutuudenviehätykseen - niin ravintolapuolella kuin laajemminkin. Uusien asioiden löytäminen ja kokeileminen liittyy vahvasti siihen elämyksellisyyteen, jota Mall of Tripla haluaa kuluttajilla tuoda.

Vuokralaisille taas vakuutetaan, että Mall of Triplassa ei ole mitään geneeristä "parasta paikkaa", vaan jokaiselle räätälöidään optimaalinen sijainti toimijan tarpeeseen ja rooliin nähden. "Me väitämme, että tämän konseptin alla kaikki saavat sen parhaan paikan", Aalto kiteyttää.

Runsaudensarvi
Sami Maukonen uskoo, että Triplan ravintolatarjonta tuo kentälle tervetullutta diversiteettiä ja uusia toimintamalleja. Samalla muut toimijat voivat rohkaistua kehittämään omia konseptejaan.

Teemu Nojonen katsoo, että kauppakeskukset ovat valmiita investoimaan ravintolatiloihin ja niiden markkinointiin.

"Ravintolat pääsevät käytännössä valmiiseen pöytään hyödyntämään uusia asiakasvirtoja. Samalla ravintolatoimijat tarjoavat kauppakeskukselle mahdollisuuden erottua ja laajentavat kauppakeskuksen asiakaskuntaa", Nojonen toteaa.

"Hyvät ravintolat myös vetävät kauppakeskuksiin asiakkaita ruuhka-aikojen ulkopuolellakin."

Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuva: Suunnittelutoimisto Amerkikka Oy

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje

mainos_586
mainos_562
mainos_614
mainos_526



Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »