Teknologiaratkaisut (Viihdejärjestelmät)

KOLUMNI

Kun musiikki on kuningas

Kirjoittaja: Pertti Kainulainen

artikkelikuva: Kun musiikki on kuningas

Taustamusiikki ei ole enää pitkään aikaan ollut yhdentekevää kenenkään uskottavan HoReCa-alan toimijan kirjoissa. Tutkimusten mukaan se, mitä kuulemme on usein varmempi brändinrakentaja kuin se, mitä esimerkiksi haistamme ja näemme. Musiikki jättää jälkensä.

Tästä aiheesta voimme puhua melkoisen syvällä rintaäänellä, sillä Mood Media oli luomassa taustamusiikin alaa yli 80 vuotta sitten. Vuosikymmenten varrella olemme rakentaneet monipuolisen audiovisuaalisten ratkaisujen valikoiman, jota vertaansa vailla oleva globaali palveluverkostomme tukee.

Itse asiassa Mood Median ratkaisut saavuttavat yli 150 miljoonaa kuluttajaa joka päivä, yli puolessa miljoonassa asiakaspaikassa ja yli 40 maassa kaikkialla Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Afrikassa, Aasiassa ja Australiassa.

Me suunnittelemme uniikkeja kokemuksia ja autamme brändejä luomaan vahvemman, syvemmän yhteyden asiakkaisiinsa. Tämä linkki luodaan tarjoamalla musiikin, visuaalisen median, tuoksujen ja interaktiivisen mobiilimarkkinoinnin ratkaisuja.

Mood Media Corporationin asiakaspohjan muodostavat yli 850 kansainvälistä brändiä eri markkinasektoreilla; HoReCa:n puolella meillä on asiakkaina hotelleja, ravintoloita, baareja, pikaruokapaikkoja…

Nykyään taustamusiikkibisneksessä mennään yhä vahvemmin kohti mallia, jossa eri toimijat hyödyntävät ammattitaitoista musiikkisuunnittelua saadakseen sävelistä irti kaiken haluamansa. Huolella profiloidut, käsityönä laaditut soittolistat palvelevat liiketoiminnan tavoitteita joka käänteessä.

Miten homma sitten toimii käytännössä? - Ajatellaan vaikka vähän parempaa ravintolaa, jossa musiikkivalinta kynttiläillallisella on mennyt nappiin. Kun musiikki on samassa rytmissä ja mielentilassa asiakkaan kanssa, tekee mieli ravintolaan jäädä pitemmäksi aikaa - tutkimusten mukaan hyvä musiikki saattaa lisätä ravintolassa vietettyä aikaa jopa 15%.

Eli suomeksi: tulee tilattua jälkiruokaa, kahvi ja kenties konjakki. Pyhä kolminaisuus "hyvä ruoka, hyvä juoma ja hyvä musiikki" on vahvoilla edelleen.

Musiikkiin voi nykyään liittää monenlaista audiovisuaalista lisäpalvelua, kuten esimerkiksi digital signage -ratkaisut. Jopa karaoke elää ajassa siten, että lauluvuoroja varataan ja biisilistoja selataan kännykällä. Näin Mood Media tarjoaa viimeisintä teknologiaa asiakkailleen myös karaokessa. Silti niin karaokessa - kuin musiikissa muutenkin - mikään ei korvaa hyvää biisiä ja sen aiheuttamaa fiilistä.

HoReCa-alan toimijat odottavat musiikkijärjestelmiltään monipuolisuutta ja helppokäyttöisyyttä, ja tähän huutoon pystytään Mood Medialla tänä päivänä vastaamaan varsin hyvin. Esimerkiksi ravintolan Italia-viikolle saadaan kädenkäänteessä laadittua arvoisensa soundtrack.

Vastaavasti Mood Media pystyy tuottamaan 24/7/365 huoltopalvelua asiakkailleen. Verkon kautta Mood Media on suoraan yhteydessä jokaiseen mediasoittimeen ja mahdolliset ongelmat voidaan ratkaista etänä. Ymmärrämme hyvin, että ravintoloissa se varsinainen tili tehdään viikonloppuna - ja olemme valmiina auttamaan, Suomesta käsin, myös pikkutunneilla.

Suomessa on yleensä otettu uusia taustamusiikkikonsepteja valppaasti vastaan. Uskomme, että sama kehitys tulee jatkumaan, sillä musiikin tärkeys tuloksentekijänä ja tunnelmanluojana tunnustetaan laajasti. Kaikkea ei kuitenkaan kannata yrittää tehdä omin avuin - joskus on vain fiksua ottaa ammattilainen avuksi.

Pertti Kainulainen
Mood Media Finland Oy

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje




Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »