mainos_333

Hotellit
Ravintolat

Winter is coming

Horeca elää yhä enemmän kansainvälisyydestä. MaRa ry:n matkailu- ja ravintola-alan suhdannekatsaus joulukuulta kertoo, että esimerkiksi ulkomaisten matkailijoiden yöpymisten kasvu on jatkunut vahvana Suomen majoitusliikkeissä: viime vuonna ulkomaisille matkailijoille kirjattiin kaikissa majoitusliikkeissä noin viisi miljoonaa yöpymisvuorokautta tammi-syyskuussa, mikä on lähes 15 prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa enemmän.

Mikä parasta, ulkomaisen matkailun Suomeen arvioidaan kasvavan edelleen voimakkaasti - etenkin EU-maista ja Aasiasta. Ulkomaiset hotelliyöpymiset lisääntyivät Suomessa muita Pohjoismaita nopeammin, joskin yöpymisten kokonaismäärässä olemme kuitenkin selvästi muita Pohjoismaita jäljessä.

Ilahduttava huomio kentältä on se, että venäläiset ovat palanneet. Venäläisten matkailu Suomeen kääntyi takaisin kasvupolulle viime vuonna, kun EU:n talouspakotteiden puristamat venäläiset tulivat shoppaamaan naapurimaahan. Venäläismatkailijoiden määrä on tietenkin - nyt ja aina - vahvasti sidoksissa ruplan arvon kehitykseen.

MaRa:n suhdannekatsaus tuo myös jobinpostia. Kotimaiset yöpymiset kaikissa majoitusliikkeissä lisääntyivät tammi-syyskuussa vain 1,4 % ja yöpymisten määrä laski heinä- ja elokuussa. Syykin tosin oli "korkeammassa kädessä": viileä kesälomasää kannusti suomalaisia lomailijoita suuntaamaan mm. Välimeren maihin, jonne matkat lisääntyivät heinäkuussa peräti 60 prosenttia edellisvuoteen nähden.

Ravintoloiden osalta vuoden 2017 liikevaihdon kasvun odotetaan olevan viiden prosentin luokkaa. Veturin roolissa on pirteä pikaruokasektori.

Anniskeluravintoloiden palvelujen kasvu oli nollassa tammi-syyskuussa verrattuna edelliseen vuoteen, mutta nousukausi nosti tunnelmaa loppuvuodesta. MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemen mukaan pikkujoulukausi oli paras moneen vuoteen.

Suurin ongelma ei kuitenkaan ole sää. Toimialan kannattavuus on vaeltanut murheiden alhossa jo pitkään: esimerkiksi hotellialan yhteenlaskettu tulos vuosina 2009-2015 oli tappiollinen. MaRa:n ennakkotietojen mukaan vuonna 2016 ravintoloiden käyttökateprosentti oli 6,2, kun se ennen finanssikriisiä oli lähes yhdeksän.

Hotellipalvelujen kysyntä alkoi parantua vuonna 2016 vahvan ulkomaisen kysynnän myötä. Kun purjeet pullistuvat, myös uusia hotelli- ja kylpyläinvestointeja tehdään rohkeammin.

Rohkeus oikeassa paikassa voi tuoda kansainvälistä huomioita. Lapland Hotels rakentaa Kittilään jääkylän joka vuosi, mutta vasta kun teemaksi valittiin Game of Thrones, tuli jääkylästä kuuminta hottia. HBO Nordicin kanssa toteutetun jääkylän ovat noteeranneet mm. Telegraph, The Sun, CNN, People ja Vanity Fair.

Kuukaudessa pystyyn pistetyn jääkyläkokonaisuuden ovat toteuttaneet Venäjältä, Ukrainasta, Puolasta ja Latviasta tulleet jäänveistäjät. Urakkaan tarvittiin hulppeat 400 000 kiloa jäätä - jo yksin jääbaarissa vahtiva lohikäärme painaa 12 000 kiloa. Jääkylä on avoinna huhtikuun alkuun asti.

Jääkylän vetonaula on hotelli, jossa on 24 huonetta (kymmenen peräti sviittejä). Yönsä voi viettää esimerkiksi jättimäisen White Walkerin takuulla hyisen katseen alla. Jääkylässä on muutakin nähtävää GoT-faneille, kuten esimerkiksi lohikäärmeliukumäki, Rautavaltaistuin, Starkin susi sekä Westerosin seinäkartta.

Muhkealle 20 000 neliömetrin kokoiselle alueelle rakennettu jääkylä voi jättää kylmäksi - mutta ainoastaan hyvällä tavalla. Lapland Hotels odottaa paikalle yli 50 000 kävijää. Matkailijoita ei kuitenkaan kehoteta viettämään jäähotellissa kuin yksi yö, sillä huoneissa sisälämpötila on muutaman asteen pakkasen puolella.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje




Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »