Ravintolat
Teknologiaratkaisut
Yrittäjyys

Lahjakorttikauppa tuo lisää myyntiä ravintoloihin

artikkelikuva: Lahjakorttikauppa tuo lisää myyntiä ravintoloihin

Lahjakortti ravintolaan on suosittu lahja, joka on helppo antaa.

Myös ravintolat ovat olleet tyytyväisiä lahjakortteihin ja ottaneet ne omakseen. Lahjakorttikaupasta onkin monenlaista hyötyä ravintoloille ja ravintolaketjuille.

Turkulainen PK Verkkotaito Oy on erikoistunut lahjakortteihin. Valtaosa yrityksen lahjakorttiasiakkaista toimii ravintolasektorilla.

”Viime vuosina lahjakorttien myynti on kasvanut lähes 50 prosenttia joka vuosi”, kertoo PK Verkkotaito Oy:n myyntijohtaja Andreas Backlund.

”Varsinkin sellainen lahjakortti, joka on yksilöity tiettyyn ravintolaan – ja ehkäpä tiettyyn menuunkin – on samalla suositus ystävälle. Se ilmaisee, että lahjan antaja on pitänyt kyseisen ravintolan ruuista ja palveluista.”

Ravintolatkin suosivat lahjakortteja. Ne ovat ymmärtäneet, että lahjakortit ovat hyvä markkinointikanava.

Nykyaikaisen lahjakorttijärjestelmän avulla ravintolaketjujen omistajat voivat myös seurata, milloin ja missä lahjakortteja lunastetaan eniten.

”Suomessa on esimerkiksi paljon kausiravintoloita, joiden lahjakortit voivat olla johonkin tiettyyn vuodenaikaan kohdennettuja ajankohtaisia lahjoja. Tällaisia erikoisia lahjakortteja on helppo myydä”, Backlund selittää.

Lahjakortin formaatti on nykyään varsin vapaasti valittavissa. Saatavilla on perinteisiä painettuja kortteja, joita voi ostaa paikan päältä ravintolasta. Toisaalta verkosta voi hankkia pdf-muotoisen lahjakortin, jonka sitten voi lähettää lahjan saajalle sähköpostitse.

”Lahjakorttijärjestelmä on joustava. Se taipuu erilaisiin toimintamalleihin ja soveltuu yhtä hyvin pienille ravintoloille kuin suurille ravintolaketjuille.”

”Viime aikoina pdf-lahjakortit ovat yleistyneet. Ne ovat ravintolan kannalta helpompia ja säästävät työaikaa”, Backlund sanoo.

Hän toteaa, että ravintolaan saapuva lahjakorttiasiakas käyttää ravintolan palveluja usein enemmänkin kuin kortin nimellisarvon verran. Lahjakorteilla voidaan toisaalta saada ravintoloille lisää käyttöastetta hiljaisten sesonkien aikoina.

”Lahjakorttikauppa tuo myös ravintoloille uusia kantaasiakkaita. Jos ruoka on maukasta, ravintolan ilmapiiri elämyksellinen ja palvelu hyvää, asiakkaat jäävät”, muistuttaa Backlund.

Lisätietoja: www.lahjakortti.eu

Teksti: Ari Mononen

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje




Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »