Henkilöstö & koulutus

KOLUMNI

Suomalainen asiakaspalvelu on vientivaltti

Kirjoittaja: Anders Wersterholm

artikkelikuva: Suomalainen asiakaspalvelu on vientivaltti

Olemme taipuvaisia vertailemaan kotimaisia palvelukokemuksia ulkomaan verrokkeihin. Väitän kuitenkin, että Suomessa saa keskimäärin erinomaista palvelua ja oikeissa käsissä tämä on meille erinomainen vientivaltti, matkailutulot kun kategorisoidaan vientieuroiksi.

Suurin osa meistä ravintola-alan ihmisistä on asiakkaina luonnollisesti erittäin itseohjautuvia, kuten itsekin koen olevani. Osaamme valita ravintolan, joka todennäköisesti tarjoaa etsimäämme palvelua ja tiedämme todennäköisesti mitä ja kuinka paljon haluamme syödä ja juoda. Toivottavaa on, että asiakaspalvelija onnistuu yllättämään suosituksillaan, mutta joka paikassa tämä ei ole edes tarpeellista. Tärkeintä on, että alku ja loppu sujuvat sulavasti!

Kun astun ravintolaan, haluan tietää, minne sopii istua ja sen jälkeen haluan ensimmäiset juomat salamana. Homma pitää niin sanotusti saada käyntiin. Mikään ei ole niin raivostuttavaa, kuin joutua janoisena odottamaan, että jotain alkaisi tapahtua. Lopun kun hoitaa yhtä tyylikkäästi, eli lasku pöytään saman tien kun sitä pyydetään, niin ollaan jo todella oikeilla linjoilla. Väitetään jopa, että asiakas on jo henkisesti lähtenyt ravintolasta pyytäessään laskua.

Mietitään esimerkiksi Helsinkiä matkakohteena turistin näkökulmasta. Jos yleistäminen on kerran sallittua, niin väitän, että Suomessa ollaan valovuosia edellä ulkomaisia kollegoitamme tarjoiluprosessin alkuun ja loppuun saattamisessa, mikä on mahtavaa. Meillä on tuhansia muitakin vahvuuksia, muun muassa kielitaito ja yleinen kiinnostus turisteja kohtaan. Lisäksi kaupunki on nykyään täynnä ruoka- ja juomatuotteeltaan korkealaatuisia paikkoja.

Joten kun Theodor Turisti lähtee takaisin lämpimään kotimaahansa, uskon että hän on hyvinkin otettu kokemastaan. Todennäköisesti hän kirjoittaa juuri somepäivitystä, jossa häpeää kotipaikkansa kaavoihin kangistunutta asiakaspalvelumentaliteettia ja peräänkuuluttaa reipasta suomalaista otetta asiakaspalveluun.

Matkustaessamme olemme todennäköisesti enemmän aistit auki ja vähemmän stressaantuneita kuin harmaana peruspäivänä kotona. Tämä todennäköisesti estää subjektiivisen vertailukelpoisuuden kokemusten välillä, joten ehkä siihen keskittyminen ei ole olennaista. Poimitaan reissuilta ideoita ja tehdään niistä omat paremmat versiot kotikäyttöön ja viedään yhdessä suomalainen vieraanvaraisuus maailmankartalle.

Muutos lähtee yksilöstä, mutta vasta yhdessä toimiessa saamme oikeasti jotain merkittävää aikaan. Haastaisinkin teitä rakkaat kollegat positiivisen palautteen antamiseen ja kavereiden kannustamiseen. Siinä olisikin sitten rikottu jo toinen tabu, koska olen kuullut, ettei positiivisuus ole luonnollista meille. Mutta ei siitä ole kauaakaan, kun väitettiin, ettei suomalainen keittiö ole maailmanluokkaa, ja tämänhän me jo tiedämme valheeksi.

Anders Westerholm
yrittäjä, We Are Group Andu on edennyt parinkymmenen vuoden aikana räppäristä sarjayrittäjäksi. Koulutukseltaan eMBA in Service Excellence. Tällä hetkellä We Are Groupilla on Helsingissä yhdeksän ravintolaa (OX, 2 x Story, 3 x Sushibar + Wine, Bar Cón, Vin-Vin ja Bier-Bier), Viinitie -viini- ja olutmaahantuontia sekä kaupunkikohteiden konsultointia. Andu on edelleen mukana myös Rähinä Records levy-yhtiössä.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje




Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »