mainos_606

Ambienten ajatusleikki

Samalla kun 2020-luku hitaasti käynnistelee moottoreitaan, esitellään jo arvauksia siitä, millainen tyyli- ja designvuosikymmen se tulee olemaan. Optimisti odottaa retroa: ”Roaring 20’s” sopii niille, jotka haluaisivat pyyhkiä pölyt sekä tanssikenkien että jazzlevyjen päältä ja lähteä juhlimaan. Pessimisti sen sijaan etsii lautoja kiinnitettäväksi ikkunoihin ja oviin: ilmastonmuutoksen alla kaikki voi tuntua turhalta.

Millainen 2020-luvun identiteetti sitten on, sen tiedämme vasta 2030-luvulla – jos silloinkaan. Noin ihan trendimaakarin ajatusleikkinä on silti mielenkiintoista kurkistaa Frankfurtin Ambiente-messujen trendeihin ja pohtia, mitkä niistä voisivat lyödä puumerkkinsä koko vuosikymmeneen.

Kun sanotaan, että trendit ovat murroksessa, ei varsinaisesti sanota mitään uutta. Tällä kertaa ne kuitenkin saattavat ihan oikeasti olla: ilmastonmuutos tuo ristivetoa kentälle monellakin tapaa, kun hiilijalanjälkeä pitäisi painaa alas ja kuluttamista muuttaa kestävämpään suuntaan.

Ambiente tekee selväksi sen, että designerit ja valmistajat miettivät uudenlaisia tuotteita ja konsepteja, joissa kiertotalous on usein isossa roolissa. Esimerkiksi Nike ottaa jo vastaan suuren määrän käytettyjä kenkiä, sekä omia että muiden valmistamia. Tossujätti kierrättää käyttökelpoiset kengät uuteen käyttöön, ottaa talteen ne raaka-aineet, joita voidaan käyttää omien tuotteiden valmistuksessa ja jalostaa loput esimerkiksi urheilukenttien materiaaleiksi. Tätä nykyä valtaosa (75%) Niken myymistä kengistä ja vaatteista sisältää kierrätysmateriaaleja.

Suunnittelijoille ”resurssinuukuus” on luova haaste, joka pakottaa design-gurut oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Sosiaalisen median alati valvova silmä taas aiheuttaa sen, että päälleliimatut näennäisratkaisut paljastuvat armotta – siitä on jo monta esimerkkiä.

Mutta mitä muuta Ambiente-trendikattaukseen kuuluu? Yksi messuilla paljon rummutettu teema on ’shaped+softened’, jossa funktionaalisten kalusteiden veistoksellisuus syntyy pehmeistä ja korostetuista muodoista. Materiaalit, muodot ja värit hakevat harmoniaa: pinnat ovat sileitä, pehmeitä tai kuvioituja, hivelevät silmää ja houkuttelevat koskettamaan.

Toinen designteema on ’precise+architectural’, jossa on mukana teollista rosoa: tiilen ja sementin sävyt, ruosteiset, kiillotetut vivahteet ja vihreä float-lasi ovat kaikki edustettuina. Innovatiivisilla yhdistelmillä loihditaan klubitunnelmaa – tai tuodaan uutta eloa vaikkapa luovan työn luolaan.

Ambienten ”megateemoista” kolmas on ’artistical+diverse’, joka muuttaa asuintilat henkilökohtaiseksi kollaasiksi ja stimuloi epätavallisilla ja monipuolisilla väriyhdistelmillä, kuten mehukkaalla vadelmalla tai voimakkaalla hunajalla. Yhtä lailla tärkeää on taiteen, käsityötaidon ja digitaalisen teknologian vuorovaikutus, jossa tilaa jätetään myös hallituille sattumille. Kunkin esineen oma, uniikki luonne syntyy mm. uusien materiaalien, epätavallisten valmistusprosessien ja erikoisen muotoilun luovasta käytöstä.

Ennustaminen on vaikeaa ja tulevaisuuden ennustaminen on erityisen vaikeaa. Mutta jos veikata pitäisi, mikä näistä teemoista viitoittaa tietä pidemmällekin 2020-luvulle, valinta kohdistuu ’artistical+diverse’ -teemaan. Integraatio varmasti jatkuu kodeissa ja konttoreissa, kun designiin saadaan lisää ykkösiä ja nollia. Teknologia myös vahvistaa individualismin nousua: jokainen voi rakentaa identiteettiään aatteilla ja vaatteilla, jotka on mittatilaustyönä tehty. Se, mikä ennen oli vain kaikkein varakkaimpien ulottuvilla, voi nyt olla jokamiehen juttu.

Ja asia lienee juuri niin kuin zoomer boomerille totesi: future is random.

Jussi Sinkko

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje

mainos_562
mainos_586
mainos_614
mainos_526



Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »