mainos_333

Kohde-esittelyt
Ravintolat

Kampin korttelista ei tullut menestys sattumalta

artikkelikuva: Kampin korttelista ei tullut menestys sattumalta

Helsingissä kauppakeskus Kampin Kortteliravintolakokonaisuus on muuttanut käsitykset kauppakeskusruokailusta kertaheitolla.

Vielä vuosi sitten ajatus tähtikokeista kauppakeskusravintolassa kuulosti absurdilta, mutta joulukuussa 2016 avatussa Korttelissa tämä on kuitenkin jo arkipäivää. Kesäkuussa Korttelissa nähtiin jopa todellinen tähtisuma, kun ravintola Jord järjesti Korttelissa "kymmenen Michelin- tähden" illallisen. Tämä tarkoitti, että ravintolassa työskenteli samaan aikaan joukko pohjoismaalaisia kokkeja, joiden ravintoloille ranskalainen Michelin- opas on myöntänyt yhteensä kymmenen tähteä.

Ravintolat ovat tehneet erinomaista tulosta kauppakeskuksissa jo kymmenisen vuotta. Operaattorit ovat kuitenkin tähän asti olleet enemmän pikaruokapaikoiksi miellettyjä ravintoloita tai ketjuja. Yksityisomisteiset, pienemmät operaattorit ja suorastaan gourmet-ruoka on nyt otettu kuluttajan toimesta todella hyvin vastaan Kampin Korttelissa.

"Kamppilaisilla oli hieno visio ja uskallusta lähteä toteuttamaan uudenlaista kokonaisuutta. Hankkeen suunnitteluvaiheeseen saatiin mukaan meidän lisäksi ravintola-alan ammattilaiset We are Groupista. Hankkeen onnistuminen on kaikkien osapuolten täydellisen yhteistyön tulos", kertoo Suunnittelutoimisto Amerikan luova johtaja ja hankkeesta vastannut Teemu Nojonen.

"Huolellisella konseptisuunnittelulla ja hyvällä yhteistyöllä investointi voitiin tehdä varmalla pohjalla. Tavoitteet saavutettiin, ja Korttelin kaikki ravintoloitsijat tekevät nyt joko hyvää tai erinomaista tulosta", Nojonen jatkaa.

Kun hankkeen investointipäätös tehtiin, oli tiloista vuokrattu jo yli 70 prosenttia. Normaalia korkeampi vuokrausaste saavutettiin huolellisella konseptisuunnittelulla, vakuuttavasti tunnelmaa kuvastavilla 3D-kuvilla sekä toimivilla ravintola-alan suhteilla. Investointi on osoittautunut kannattavaksi ja Korttelin ansiosta Kauppakeskus Kampin 5. kerros tekee parasta tulostaan koko olemassaolonsa aikana. Asiakasvirta on jalkautunut myös kolmanteen ja neljänteen kerrokseen ja liikkeet näissäkin menestyvät entistä paremmin.

"Kerroksen kävijämäärät ovat kaksinkertaistuneet verrattuna kahden vuoden takaiseen tilanteeseen ja kerroksen myynti on noussut kymmenillä prosenteilla verrattuna kaikkien aikojen parhaaseen myyntivuoteen", kertoo Kauppakeskus Kampin kauppakeskuspäällikkö Heli Vainio. Kortteli on tuonut Kampille myös mainetta ja kunniaa voittamalla Kauppakeskusyhdistyksen vuosittain jakaman "Vuoden kauppakeskusteko" -palkinnon.

Ravintolapalveluiden nousu kauppakeskusten tukitoiminnoista ankkuritoimijoiksi on konkreettinen esimerkki kauppakeskusten painopisteen siirtymisestä shoppailusta kokonaisvaltaiseen ajanviettoon. Kauppakeskusten viihtyvyyteen panostetaan paljon kauppakeskusjohdon toimesta, joten ravintoloiltakin vaaditaan erinomainen konsepti sekä ravintolan ruuan että ilmeen osalta. Usein tilavuokra on sidottu liikevaihtoon, joten kauppakeskusjohdolla on intressi varmistaa vuokralaisen menestyminen. Laadukas suunnittelu varmistaa hyvän perustan.

"Kauppakeskuksessa on omat arkkitehdit, jotka tuntevat talon, eikä piirustuksia ja informaatiota tarvitse kaivaa itse yhdessä isännöitsijän kanssa, kuten kivijalkalokaatiossa monesti joutuu", kertoo ravintola La Torrefazionen perustaja ja toimitusjohtaja Jens Hampf, joka on perustanut ravintoloitaan sekä kivijalkaan että kauppakeskuksiin.

"Oman kokemukseni perusteella asuintalon kivijalassa isännöitsijä ei ole monestikaan yhtään kiinnostunut ravintoloitsijan tarpeista. Tuntuu siltä, että ei sinne edes välttämättä haluta tervettä ravintolaliiketoimintaa. Kauppakeskuksissa todella halutaan, että ravintola menestyy", hän lisää. Hampfin mukaan kauppakeskuksessa kaikki - esimerkiksi esteettömyys - on otettu valmiiksi huomioon, eikä ravintoloitsijan tarvitse siinä mielessä taiteilla lain rajoilla koko ajan. Lisäksi kauppakeskuksessa asiat tehdään tehokkaasti ja ravintoloitsijan tarpeita kuunnellaan.

"La Torrefazionessa ravintolakonsepti rakentuu palvelun ympärille. Kampissa saimme täsmälleen sellaisen tilan kuin liiketoiminnan kannalta tarvitsimme. Nyt meillä on iso tila ja baaritiskiltä näkee kaikkialle - näin pysymme koko ajan kartalla, mitä ravintolassa on meneillään ja voimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin." Hampfin mukaan kauppakeskusten haasteena on liika samankaltaisuus ja se, että "ollaan muiden armoilla" siinä mielessä, että ilmapiiriä ei voi luoda täysin omilla ehdoilla.

"Kampin 5. kerros on kyllä tässä mielessä aivan uniikki. Ideaali aivan kaikilta osin", hän lisää.

Ravintolan sisustussuunnittelu mielletään usein ennen kaikkea tunnelman luomiseksi. Ravintolabisneksessä tunnelma onkin erittäin tärkeä osa menestyksekästä liiketoimintaa. Jotta tila palvelee toimintaa mahdollisimman hyvin, asiaa pitää miettiä kokonaisvaltaisemmin. "Konsepti, kohderyhmä, lokaatio, millaista syömistä ja kuinka pitkään… Suunnittelemme hyvin erilaisia ravintoloita. Erinomaisesti toimivan konseptin suunnitteleminen esimerkiksi kaupunkikeskustaan tai lentokentälle asettaa työlle eri lähtökohdat. Vaikka kilpailutilanne ja kulutuskäyttäytyminen poikkeavat toisistaan, asiakkaat odottavat laadukasta ympäristöä, palvelua ja tarjontaa kaikissa tilanteissa", kertoo Suunnittelutoimisto Amerikan projektipäällikkö ja Kampin Bar Conin ja Date & Kalen suunnitellut Emma Penttinen.

Sometuksen aikoina tilasuunnittelulla on myös markkinoinnillista merkitystä: Kampista laskettiin lähteneen yli tuhat #kortteli-merkittyä päivitystä ensimmäisen kuukauden aikana. Perinteisten annos- ja selfie-kuvien lisäksi Korttelista jaettiin erityisen paljon tiloja esitteleviä päivityksiä.

"On olemassa ravintoloita, joissa kaikki suunnitellaan niin, että ne ovat mahdollisimman sometettavia: interiööri, valaistus, annokset, ruokalistat - kaikki", kertoo We are Groupin viestintä- ja pr-päällikkö Kia Arpia ja jatkaa:

"Bar Cónista on merkitty paljon kuvia someen, varmaankin juuri siksi että se on niin valokuvauksellinen. Lasikatto antaa täydellisen valon päivällä ja illalla tila värjäytyy valaistuksella punertavaksi. Bar Conin upeat portaat ovat päässeet ansaitusti myös parrasvaloihin ja suora näkymä kuudennen kerroksen terassilta Annankatua pitkin Johanneksen puistoon asti on ihmisille täysin uusi. Eniten kuitenkin lisätään kuvia annoksista, nekin on suunniteltu paitsi hyvänmakuisiksi, myös erittäin valokuvauksellisiksi." Korttelin kohderyhmä on urbaanit, nuoret tai mieleltään nuorekkaat sinkut tai dinkut. Tämä ryhmä kaipaa yhteisöllisyyttä ja on erityisen aktiivinen käyttämään sosiaalista mediaa. Jakamisen tarve on olemassa, joten sitä ruokkimalla saa takuuvarmasti aikaiseksi ilmaista markkinointia.

"Kauppakeskuksia kehitetään nyt voimakkaasti ja ravintolatoiminnot ovat niissä keskeisessä roolissa. Näin ollen niitä on erittäin mielenkiintoista suunnitella. Kaikki hankkeet tehdään aina räätälöidysti ottaen huomioon kohteen kohderyhmä ja erityisluonne. Korttelia ei siis sellaisenaan voi kopioida. Vaikutteita siitä voi tietenkin ottaa. Me pidämme kuitenkin katseen tulevaisuudessa ja mietimme myös mahdollisia uudenlaisia konsepteja: toukokuussa pidimme workshopin Paul Bocus -instituutin keittiömestarioppilaille aiheena nimenomaan kauppakeskukset ja tulevaisuuden ravintolakonseptit. Erinomaiset visiot eivät synny tyhjästä. Suunnittelutoimisto Amerikka tekee paljon yhteistyötä eri alojen huippujen kanssa saadakseen näkökulmia ja syventääkseen ymmärrystään ravintolaliiketoiminnasta", kertoo Amerikan toimitusjohtaja Sami Maukonen.

Eikä Kampin Korttelinkaan potentiaalia ole hyödynnetty vielä aivan täysin.

"Meillä on ajatuksia ravintoloiden yhteistempauksista ja muista tapahtumista. Vielä sellaisia ei ole voitu oikein järjestää, kun ravintoloitsijat ovat niin totaalisen kiinni perusbisneksensä pyörittämisessä. Korttelilta odotettiin paljon, mutta se ylitti nekin odotukset pitäen henkilökunnan kiireisenä. Nyt korttelilaiset ovat päässeet kiinni kauppakeskuksen ihmisvirtaan - vielä voimme kuitenkin hyödyntää kauppakeskusympäristöä ravintolatoiminnalle aivan uudella tavalla", kertoo Kampin Heli Vainio.

Kirjoittaja yrittää proaktiivisesti keksiä muuttuvan maailman liiketoimintaa parantavia tilaratkaisuja Suunnittelutoimisto Amerikan asiakkaille.

Teksti: Meria Kelter / Asiakkuusjohtaja / Suunnittelutoimisto amerikka
Kuva: Henri Juvonen

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje




Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »