mainos_606

Hotellit
Kohde-esittelyt
Ravintolat

Tallink Megastarilla on panostettu asiakasviihtyvyyteen

artikkelikuva: Tallink Megastarilla on panostettu asiakasviihtyvyyteen

Tallinnan laivamatkailu siirtyi Tallinkin Megastarin myötä uuteen elämysvetoiseen aikakauteen. Sen ravintoloiden ja aulatilojen sisustukset on suunnitellut sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi & Co.

Tallink halusi nostaa lähimatkailun profiilia ja palkkasi tammikuussa 2015 uuden laivansa sisustussuunnittelijaksi dSign Vertti Kivi & Co:n. Sisustussuunnittelun pohjana toimivat Tallinkin matkustajilta keräämä asiakaspalaute ja laivamatkailun tulevaisuuden visiot, joissa rentoutuminen, työnteko ja kulinaariset elämykset yhdistyvät ideaaleihin ostosmahdollisuuksiin. Tavoitteena oli, että aikuinenkin saataisiin laivalla odottelun sijasta seikkailemaan ja kokemaan löytämisen iloa.

Projektista vastannut dSign Vertti Kiven Head of Design, Samuli Hintikka lähti tiimeineen suunnittelemaan laivaa elämys edellä. Laivaan päädyttiin suunnittelemaan erityyppisiä, eri kohderyhmille soveltuvia keidasmaisia tiloja ja näiden välille tunnelmasta toiseen johdattavia houkuttavia näkymiä. Kaksituntisen matkan matkustusmukavuuden optimoimiseksi suunnittelussa kiinnitettiin erityishuomiota kiinnostavien asiakaspolkujen kehittelemiseen. Laivoista tuttujen pitkien käytävien sijaan pohjakaavaan luotiin risteäviä kulkureittejä ja avaruuden tuntua lisättiin käyttämällä väliseinämateriaalina lasia.

Asiakkaat olivat toivoneet laivalle vähemmän hyttejä, minkä ansiosta laivalla jäi tavallista enemmän tilaa ravintoloille. Laivan seitsemän ravintolan lisäksi dSign vastasi sisääntuloaulan, lasten leikkihuoneen ja Comfortja Business Lounge ‑tilojen suunnittelusta.

Sisääntuloaulaan pyrittiin luomaan odotuksia nostattava ja eteenpäin johdattava ilmapiiri. Suunnittelussa keskityttiin valaistukseen ja asiakasvirtojen sujuvoittamiseen pohjakaavaratkaisujen avulla. Tilan suuria diginäyttöjä hyödynnettiin sekä tunnelman luonnissa, että informaation jakamisessa.

Ravintoloille luotiin selkeästi toisistaan erottuvat erityyppiseen ruokailuun sopivat identiteetit. Kiireiselle matkustajalle tarkoitetun Fast Lane ‑ravintolan vaaleaa, helposti lähestyttävää street-henkistä miljöötä rytmitettiin värikkäillä mattografiikoilla, valokirjaimilla, kuviolaatoilla ja kokonaisuutta virkistävillä viherkasveilla. Tilajaottelussa hyödynnettiin neljää eri väriteemaa.

Laivan urheilun ympärille rakennetun Victory Barin sisustus koostettiin klassisten sporttielementtien ja robustien trendimateriaalien yhdistelmistä. Pääosassa ovat keskilattiaa hallitseva Moooin hevosvalaisin, tilaa jakavat urheiluhenkiset cut-out-seinäkkeet ja uniikit mittasuhteilla leikittelevät seinävalaisimet.

Kaikkien matkustajien palveluihin kuuluvien ravintoloiden ja oleskelualueiden lisäksi laivasta löytyy kaksi erillistä premiumtilaa, Comfort Lounge ja Business Lounge, joihin pääsee lisämaksusta. Niiden laivan normisykkeestä erotetuissa miljöissä on panostettu seesteisiin värimaailmoihin ja tuntoystävällisiin materiaaleihin. Miljöitä on elävöitetty heksagoniin perustuvalla kuviomaailmalla. Business Loungen tummempaa helmikullalla väritettyä sisustusta rytmittävät voimakkaat vertikaalit linjat. Comfort Loungen vaalea miljöö on viimeistelty hopean hohtoisilla yksityiskohdilla. Kummassakin tilassa on omat työskentelyyn optimoidut alueensaja kokoustilat. Business Loungen huonekaluvalinnoissa on kiinnitetty erityishuomio työnteon sujuvuuteen.

Liikematkustajien lisäksi laivan suunnittelussa on panostettu perhematkailijoihin. Leikkihuone on tuotu laivan keskeisimpiin osiin kätevästi laivan perheystävällisimpien ravintoloiden yhteyteen. Asiakkaiden toivomuksesta niihin on pääsy myös suoraan käytäviltä ilman ostohoukutuksia. Laivan helposti lähestyttäviin, lapsiystävällisimpiin ravintoloihin kuuluvat mm. Fast Lane ja Delight Buffet, joista löytyy myös lasten mitoille suunniteltuja pöytäryhmiä. Myymälästä on suora yhteys autokannelle.

Laivojen sisustussuunnittelussa on omat lisähaasteensa tiukkoine turvallisuusmääräyksineen. Huonekalujen valintakriteereitä ovat ulkonäön lisäksi mm. kallistumattomuus ja alan tiukat paloturvallisuusluokitukset.

Toteutussuunnittelussa on hyödynnetty suomalaista osaamista, esimerkiksi uniikit valaisimet ja kiintohuonekalut on valmistettu Turun seudulla telakan läheisyydessä. Näiden lisäksi laadukasta tunnelmaa luovat laivalle harkitusti sijoitellut nimivalmistajien tuotteet kuten Flossin, Muuton, Foscarinin ja Wever & Ducrén valaisimet.

Uniikkia designia edustavat myös mm. laivan näyttävät kokolattiamatot, joiden grafiikat on suunniteltu dSignilla. Mattojen voimakkaan selkeät kuviot ja värit ovat tärkeitä tilojen rytmittäjiä. Materiaaliltaan ne ovat aitoa villaa, joka on kulutuskestävyydeltään kaikkein paras nukkamattomateriaali. Kovan kulutuksen takia sisustusten keski-ikä on laivoilla vain 5 vuotta vaikka pientä kohentelua tehtäisiin jatkuvasti.

Teksti: Dsign Vertti Kivi & CO
Kuvat: Okko Oinonen

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje

mainos_562
mainos_614
mainos_586
mainos_526



Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »