Ravintolat
Teknologiaratkaisut

Terassille oma musiikkibrändi

artikkelikuva: Terassille oma musiikkibrändi

Tarkoin harkittu musiikkitarjonta on erittäin tärkeä tunnelman luoja sekä ravintolassa että terassilla.

Ravintolassa ja terassilla soiva musiikki on äärimmäisen tärkeä asia viihtyvyyden kannalta. Moni ravintolanpitäjä valitsee itse musiikin ravintolaansa. Tarjolla on myös paljon valmiita soittolistoja ja ammattilaisia musiikkivalintoja helpottamaan. Musiikin soittaminen vaatii kuitenkin taustamusiikkiluvan.

Luvan kanssa

Kun musiikkia soitetaan julkisesti, tarvitaan lakisääteinen musiikinsoittolupa molemmilta tekijänoikeusjärjestöiltä, Gramexilta ja Teostolta. Tekijänoikeusjärjestöt perustivat vuonna 2016 GT Musiikkiluvat, jotta taustamusiikkiluvan hankkiminen ja hallinnoiminen olisi yrityksille yksinkertaisempaa ja helpompaa. GT Musiikkiluvista hankittava lupa kattaa kummankin tekijänoikeusjärjestön edustaman musiikin soittamisen julkisesti.

GT Musiikkiluvat myy musiikin julkiseen esittämiseen tarvittavat musiikinsoittoluvat yrityksille ja välittää kerätyt korvaukset tekijänoikeusjärjestöjen kautta musiikin tekijöille, esittäjille, tuottajille ja kustantajille. Musiikkilupa mahdollistaa taustamusiikin hyödyntämisen liiketoiminnassa – ja takaa, että musiikin tekijät ja esittäjät saavat työstään ansaitsemansa korvauksen.

Brändistrategiasta liikkeelle

”Opastamme yleensä ravintolanpitäjiä määrittelemään oman brändistrategian, eli mistä halutaan olla kuuluisia, mitä ei haluta olla ja mitä mielikuvaa kaikissa kohtaamispisteissä halutaan tukea. Tätä kautta osataan määritellä ne ominaisuudet ja musiikkityylit, jotka tukevat valittua brändiä”, GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtaja Harri Kaasinen sanoo.

Tutkimusten mukaan kaikkein parhaiten toimii ravintolanbrändin mukainen soittolista, joka tukee haluttua tunnelmaa sisustuksen, valaistuksen ja ruokalistojen ohella. Musiikki luo tunnelmaa, tarjoaa asiakkaille yksityisyyttä ja saa usein asiakkaat myös viihtymään pidempään ravintolassa.

”Ravintolassa ja terassilla pitää olla riittävän laaja musiikkikattaus. Soittolistalla pitää olla paljon ja vaihtelevaa eri tyyppistä musiikkia, jotta asiakkaat tai henkilökunta eivät kyllästy soitettavaan musiikkiin. Ihmisillä on erilaisia tarpeita, ja se musiikin määrä, jonka aivot tunnistavat tutuksi, on suuri. Musiikkivalinnan voi viedä ihan taiteenlajiksi saakka”, Kaasinen sanoo.

Saatamme tunnistaa jonkun kappaleen ja se vaikuttaa aivoihimme samalla tavoin kuin tiedostettu kuuleminen.

”On tutkittu, että musiikki vaikuttaa taustalla tunteisiimme ja oloomme silloinkin, kun keskustelemme toisen kanssa ja musiikki soi taustalla. Tiedostamaton musiikin kuuleminen on jopa vaikuttavampaa asiakaskokemuksen osalta kuin tietoinen kuunteleminen. Hissimusiikki ei aiheuta näitä positiivisia reaktioita, mutta tunnettu musiikki vaikuttaa, vaikka se ei olisi aktiivisesti tunnettua. Ihmiset pitävät tutkitusti huomattavasti laajemmasta musiikkikappaleiden määrästä kuin he pystyvät itse sanomaan”, Kaasinen sanoo.

Harri Kaasinen
Harri Kaasinen, GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtaja

Terassi on omanlaisensa

”Terassilla saattaa olla aivan erilainen asiakaskunta kuin ravintolassa sisällä. Siksi terassilla soitettava musiikki voi olla aivan erilaista kuin sisällä ravintolassa. Jos kyseessä on ruokaravintola, sisällä voi olla hyvin hillitty tunnelma. Terassille taas voidaan tulla käymään oluelle, ja terassiasiakas ei välttämättä asioi sisällä ruokaravintolan puolella ollenkaan, paitsi wc:ssä. Peruspubissa taas voi olla tarkoituksenmukaista, että sisällä ja ulkona soi sama musiikki”, Kaasinen toteaa.

Esimerkiksi kolmensadan kappaleen soittolistalle voidaan laittaa samojakin kappaleita toistumaan, jos niin halutaan. Soittolistojen laatimiseen löytyy päteviä ammattilaisia musiikkiluvat.fi-sivustolta. Myös radiokanavia soitetaan terasseilla.

”Musiikin voi ostaa palvelunakin. Suomessa on aika paljon erilaisia musiikkitoimijoita, kuten Viihdeväylä, joka toimittaa paljon musiikkia ravintoloihin. Heiltä saa tietokoneen ja musiikkipaketin kuukausimaksulla,” Kaasinen toteaa.

Työntekijöiden työviihtyvyys on myös äärimmäisen tärkeä asia asiakaspalvelussa. Siksi työntekijöitäkin on kuunneltava musiikkivalintoja tehtäessä. Epämieluisa musiikki voi olla iso stressin ja ärtymyksen lähde, kun taas mieluisa musiikki luo hyvää oloa, joka näkyy myös asiakkaille.

Musiikkimaksu on investointi viihtyvyyteen

Taustamusiikkiluvan hinta määräytyy toimialan ja yrityksen tilojen koon tai asiakaspaikkojen määrän perusteella. Luvan hintaan vaikuttaa myös se, käytetäänkö musiikkia yrityksessä läpi vuoden vai vain tiettyinä kuukausina.

”Musiikkimaksu voidaan ja kannattaa ajatella investointina asiakkaiden viihtyvyyteen ja asiakaskokemukseen ylipäätään. Musiikki voi olla tärkeämpi tunnelmanluoja kuin sisustus tai valaistusratkaisut. Taustamusiikki on hyvin pieni investointi verrattuna moneen muuhun asiaan, joilla samaa asiaa yritetään saada aikaiseksi. Hyvälle asiakaskokemukselle musiikin kautta tulee hintaa vain muutama euro päivää kohti”, Kaasinen sanoo.

Terassimusiikin soittamiseen tarvitaan Taustamusiikki ravintolassa -lupa. Ravintoloiden musiikkimaksut määräytyvät asiakaspaikkojen määrän mukaan. Esimerkiksi satapaikkaisen ravintolan musiikkiluvan hinta on noin 89 euroa/kk, johon tulee vielä 10 prosentin arvonlisävero päälle.

Jos kyseisellä ravintolalla on kesäterassi auki vaikkapa neljä kuukautta, terassin asiakaspaikkojen määrä lisätään maksuperusteeseen niin pitkäksi aikaa kuin terassi on auki. Esimerkiksi 20-paikkaisen kesäterassin osalta lisätään tämä paikkamäärä maksuperusteeseen, jolloin neljältä kuukaudelta maksu määräytyy 120 paikan mukaisesti. Tässä esimerkissä neljän kuukauden ajan lupamaksu olisi 107 euroa/kk plus arvonlisävero.

”Hinnoittelumalli on tavallaan aika monihaarainen, mutta toisaalta se on oikeudenmukainen. Lähtökohta on, että maksetaan siitä, mistä yrityksellä on mahdollisuus saada tuloja. Nettisivuiltamme löytyy kohtuullisen hyvin tietoa yksittäisistä luvista ja niiden hinnoittelusta”, Kaasinen toteaa.

Teksti: Jari Peltoranta
Kuvat: GT Musiikkiluvat Oy

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje




Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »