mainos_333

Sommelierit

Ruoka ja viini ovat osa sosiokulttuurista tarinaamme

artikkelikuva: Ruoka ja viini ovat osa sosiokulttuurista tarinaamme

Sommelier Henna Kolehmainen työssään. Kuva: Pasi Murto


Suomen Sommelierit ry vetoaa päättäjiin, jotta koronan jälkeenkin maassamme olisi rikas ja vivahteikas gastronomian kulttuuri. Se on vakavasti uhattuna, kun ravintoloiden ovet ovat sulkeutuneet ja kassavirrat ehtyneet.

Suomi on muutamassa vuosikymmenessä kokenut gastronomisen vallankumouksen. Olemme oppineet arvostamaan ruokaa paitsi kehon hyvinvointiin ja nautintoon liittyvinä valintoina, myös kulttuurisina ilmiöinä. Ruoka kertoo tarinaamme: mihin kuulumme, mitä arvostamme, mitä tavoittelemme.Gastronomia on kielen tavoin kulttuurin avain.

Me Suomen Sommelierit ry:ssä olemme ylpeitä maamme gastronomisesta osaamisesta. Olemme kiitollisia voidessamme alati kasvavan kuluttajajoukon ansiosta yhdessä tarkastella, innovoida ja kehittää ilmiöitä, jotka meille näyttäytyvät kiehtovimmillaan taiteen muotoina. Olemme ylpeitä siitä, että viini käsitetään vihdoin osaksi gastronomiaa eikä päihteitä – kiitos korkeaan laatuun tähdänneiden ravintoloiden koulutettujen sommelierien!

Ravintolakulttuurin ansiosta olemme kehittäneet kykyjämme maistaa, arvioida, kehittää, yhdistää, kokeilla ja innovoida. Maanviljelijät ovat parantaneet vihannestensa laatua myydäkseen ne suoraan ravintoloitsijalle. Lihantuottajat ovat pohtineet käytäntöjään esiintyäkseen nimellään ravintolan ruokalistoilla. Ilmiömäiset, välillä miltei unohtuneet perinteet ja luonnon ruoka-aineet ovat tulleet jälleen näkyviksi. Ravintoloissa työskentelevät ammattilaiset ovat opiskelleet, matkustaneet ja luoneet uudenlaisia elämyksiä. On todistettu monin eri tavoin ruoan olevan osa kestävää kehitystä ja suomalaisten terveyttä.

Ravintolat arvomaailman peilinä

Eteläeurooppalainen perhe on hellinyt viiniköynnöksiään ja ahkeroinut kellarissaan sukupolvien ajan tuottaakseen unohtumattoman elämyksen kulinaristille kaukana pohjoisessa. Heidän viininsä ei todennäköisesti päätyisi suomalaisen lasiin ilman viinistä kertovaa sommelieria eikä ravintolaa, joka valitsee pientuottajan viinin kommunikoiden asiakkaalle näin arvomaailmastaan. Vaikka viinintuottaja ja kuluttaja eivät fyysisesti kohtaakaan, liittää sommelier heidät yhteiseen sosiokulttuuriseen, alati kehkeytyvään tarinaan.

Ennen koronakriisiä Suomen yli 13 000 ravintolaa työllistivät noin 74 000 alan ammattilaista1 . Ravintoloiden vaikutuspiiri ulottuu välillisesti myös ruoan ja viinin alkutuotantoon sekä maahantuontiin, elintarviketeollisuuteen, tukku- ja vähittäismyyntiin, astioiden ja keittiövälineistön tuotantoon ja huoltoon, siivousalaan, turvallisuusalaan, remontti- ja sisustusalaan, matkailualaan, esiintyviin aloihin ja logistiikkaan.

Yksinään mediaa tarkastelemalla selviää, kuinka tärkeä osa kulttuuristen identiteettiemme muodostusta gastronomia on.

Millaisen gastronomisen Suomen tahdomme koronan jälkeen?

Suomen Sommelierit ry:n hallitus
4.5.2020

info@sommeliers.fi
www.sommeliers.fi

Kuva: Pasi Murto

[1] Ravitsemistoiminta (Tilastokeskus, TOL 56) työllisti viimeisimmän tiedon (v.2018) mukaan 74 100 työllistä. Niistä 10 600 yrittäjiä ja 63 500 palkansaajaa.

Suomen Sommelierit Ry

Suomen Sommelierit Ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää suomalaisten juoma- ja viinikulttuuria ja valvoa ravintola-alalla toimivien sommelier-ammatinharjoittajien yleisiä ja yhteisiä ammatinharjoittamiseen liittyviä etuja, edistää jäsentensä välistä yhteistoimintaa ja parantaa alan yleisiä toimintaedellytyksiä.

Suomen Sommelierit Ry

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje




Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »