Juomat

Suuri Siiderisota

artikkelikuva: Suuri Siiderisota

Kuva: Pixabay


"Oikeudenmukaisuuden pitäisi näkyä nykyistä paremmin myös virvoitusjuomien verotuksessa"

TULLI PELÄSTYTTI kansalaiset – ja panimoteollisuuden – kesäkuussa, kun se ilmoitti, että suomalaiskuluttajille tutut maustetut siiderit ja käymispohjaiset long drink -juomat tullaan vastaisuudessa luokittelemaan korkeamman valmisteveron tulliluokkaan.

Aiemmin esimerkiksi mansikalta tai mustikalta maistuvat siiderit oli luokiteltu tulliluokkaan 2206, ja nyt juomat olivat vaarassa joutua luokkaan 2208. Tämä tarkoitti, että tuotteen alkoholipitoisuudesta riippuen vero voisi nousta jopa 40 prosenttia.

Toimialalla ehdittiin povata jo kyseisten suomalaistuotteiden valmistuksen loppumista ja niiden katoamista kaupan ja ravintoloiden tarjonnasta, kun Tulli jo veti "juhannusyllätyksensä" pois.

Tullin täsmennyksen mukaan "hedelmästä, kasvista tai muusta luonnontuotteesta käymisteitse valmistetut juomat kuuluvat yleensä edelleen nimikkeeseen 2206, jos niiden alkoholipohjaa (esimerkiksi rypäle- tai omenaviini) ei ole ultrasuodatettu eikä tuotteeseen ole lisätty etyylialkoholia". Tämä tarkoittaa, että makusiiderit ja -lonkerot säilyvät luokassa 2206 ja siiderisota kuivui kokoon.

"Tullin uusi linjanveto saatiin torpattua alkuunsa ja siitä täytyy olla tosi iloinen. On hienoa, että Tulli pystyi muuttamaan omaa tulkintaansa", toteaa helpottunut Riikka Pakarinen.

Pakarinen ja Panimoliitto olivat luonnollisesti barrikadeilla heti alkuperäisen ukaasin iskiessä ja ihmettelivät, miksi Tullin piti vetää niin kovaa linjaa EU-asetuksen jalkautuksessa. EU:n asetuksissa on yleensä kansallista tulkintavaraa, mutta Tulli veti kaikki löysät pois panimoalan selväksi vahingoksi.

Kun Tulli sitten perääntyi vanhoihin asemiinsa, panimobisneksellä oli syytä korkata – ainakin noin kuvainnollisesti.

"Jatkossa tulemme tiivistämään yhteistyötä Tullin kanssa entisestään, jotta vastaavaa ei pääse tapahtumaan aivan helposti", Pakarinen toteaa.




Seuraa proresto
Facebook, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »