Kohde-esittelyt
Ravintolat

M.E.E.T. päivittää ravintolamaailman

artikkelikuva: M.E.E.T. päivittää ravintolamaailman

Kauppakeskus Ison omenan laajennuksen toinen vaihe valmistui huhtikuussa - ja samalla avautui kokonaisuudessaan Ison Omenan ravintolamaailma M.E.E.T (Meet, Eat, Enjoy, Together). M.E.E.T on Suomen suurin, kauppakeskuksen sisälle sijoittuva yhtenäinen ravintola-alue, joka panostaa tarjonnan monipuolisuuteen ja laadukkuuteen. Peräti 250-metrisen ravintolakadun varrella asiakas pääsee makumatkalle maailman ympäri: tarjolla mm. itämaisia herkkuja, burgereita, pihvejä, katuruokaa…

Cityconin vuokrausjohtaja Jussi Vyyryläinen kertoo, että ravintolamaailmasta löytyy yli 30 erilaista ravintolaa, joista osa avattiin jo elokuussa 2016, mutta pääosa M.E.E.T.-alueesta avautui 20. huhtikuuta. Kesäkuun lopussa haastateltu Vyyryläinen kertoo, että M.E.E.T: in ensimmäiset pari kuukautta ovat sujuneet yli odotusten:

"Meillä oli aavistus siitä, että kuluttajat ottavat M.E.E.T:in hyvin vastaan, mutta aika moni on sanonut, että ravintolamaailma on jotain sellaista, mitä he eivät voineet kuvitellakaan löytyvän kauppakeskuksesta."

Kiinni espoolaiseen sielunmaisemaan
Ravintolamaailman suunnittelun tueksi tehtiin mm. perusteellinen kuluttajatutkimus, jonka avulla kartoitettiin millaisia ravintoloita asiakkaat kaipaavat. Tutkimus paljasti, että etenkin alkuasukkailla - eli espoolaisilla asiakkailla - on vahva ostovoima ja he syövät paljon ulkona. Markkinarako löytyi pitkälti tästä: mitä jos espoolaisten ei tarvitse lähteä Helsingin keskustaan hyvää safkaa löytääkseen, vaan ihan kotikulmilta löytyisi pidemmänkin viipymän illallisravintoloita, perheravintoloita, katukeittiöitä…

Niinpä Citycon ei lähtenyt etenemään perinteisellä food court -formaatilla, vaan M.E.E.T:istä haluttiin "kaupunkikeskustamainen kokonaisuus", joka koostuu erityylisistä ravintoloista - ja joka nyt vain sattuu olemaan kauppakeskuksen sisällä. Ideana on tarjota monenlaisia vaihtoehtoja nopeasta asioinnista kiireettömään illanviettoon.

Isosta Omenasta löytyy nyt lähes 50 erilaista ravintolaa ja kahvilaa, joista yli 30 sijaitsee varsinaisella M.E.E.T-alueella. Ravintolapinta-alaa

on 8 000 neliömetriä, mikä on kymmenisen prosenttia kauppakeskuksen vuokrattavasta pinta-alasta. Asiakaspaikkoja ravintoloista löytyy noin 4 000.

Kolmasosa tulee syömään
Vyyryläinen muistuttaa, että ravintolatarjonnan lisääntyminen ja monipuolistuminen kauppakeskuksissa on selkeä globaali trendi. Ravintoloiden suhteellinen osuus pinta-alasta ja vuokratuotoista on kasvanut jo pitkään kauppakeskustoimialalla, ja trendi on edelleen kasvava: esimerkiksi CBRE:n kansainvälisen tutkimuksen mukaan kolmasosa asiakkaista vierailee kauppakeskuksessa vain siksi, että haluaa syödä tai juoda jotain.

"Tällöin on tärkeää tarjota ihmisille jotain muuta kuin nopea tankkaus food courtissa - ja laatu, palvelu ja monipuolisuus nousevat isoon rooliin", Vyyryläinen toteaa ja lisää, että myös kauppakeskuksessa tapahtuva ravintola-asiointi voi olla mieleenpainuva elämys.

Vyyryläisen mukaan myös ravintoloitsijat näkevät kauppakeskukset kiinnostavina sijaintipaikkona, joihin kannattaa tuoda kunnianhimoisia konsepteja. "M.E.E.T:n konsepti on herättänyt vahvaa vuokrauskysyntää ja onnistuimme saamaan sinne todella kiinnostavia ravintoloita, joista monet ovat toimineet aiemmin vain Helsingin keskustassa", Vyyryläinen toteaa.

Kokonaan uusia, Suomessa nyt aloittavia toimijoita ovat Dim Sum -annoksiin erikoistunut Popomama ja Yuzu Sushi Bowl ja Burrito.

Armoton ajoitus
Vyyryläinen on tyytyväinen, että M.E.E.T. on päässyt hyvään vauhtiin. Tosin kolmisen vuotta sitten kun projektia käynnisteltiin, kaikki ei vaikuttanut yhtä ruusuiselta:

"Teimme paljon töitä konseptin luomiseksi ja markkinoimiseksi alan toimijoille ja siksi onnistuimme", hän toteaa. Cityconin odotusten mukaisesti trendi kääntyi suotuisaksi ja ravintoloitsijat alkoivat katsella kauppakeskuksia uudesta näkövinkkelistä - mistä osoituksena esimerkiksi Kampin uusi ravintolamaailma.

"Uskoimme, että tuomalla tarjontaa on mahdollista luoda kysyntää - ja juuri niin on käynyt. Syöminen kauppakeskuksessa ei välttämättä ole enää mikään kuriositeetti shoppauksen lomassa, vaan se voi todella olla ihan oma, erillinen juttunsa."

Vyyryläinen tietää kertoa myös, että muutkin vuokralaiset kuin ruokaa tarjoavat toimijat ovat hehkuttaneet M.E.E.T:iä: ravintolamaailman on huomattu olevan niin kova vetonaula, että se tuo lisää asiakkaita vähän kaikille.

Oman brändin alla
M.E.E.T:illä on omaa "brändihehkua" Ison Omenan brändin kyljessä: ravintolamaailmalla on mm. omat verkkosivut, joiden kautta asiakkaille tarjotaan useita digitaalisia lisäpalveluita ja myös oma M.E.E.T.-sovellus on mahdollista ladata älypuhelimeen. Ihmiset voivat myös esimerkiksi sopia tapaamisen M.E.E.T:ssä ja päättää sen jälkeen, mihin siellä mennään syömään, Vyyryläinen kuvailee.

"Kun vielä metro saadaan kulkemaan, se on se viimeinen piste i:n päälle."

Entä sitten voittajakonseptin monistaminen? Vyyryläinen toteaa, että Cityconilla on 60 kauppakeskusta Pohjoismaissa ja Baltiassa ja useammassakin paikassa voitaisiin ottaa oppia M.E.E.T.-meiningistä. Olemassa olevissa kauppakeskuksissa jonkinlainen päivitys voi tulla kysymykseen, toki huomioiden kauppakeskuksen oma persoona, hän pohtii.

"Ja kun uusi Lippulaiva Espoossa avaa ovensa 2020, niin sielläkin on M.E.E.T", Vyyryläinen lupailee.

Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuvat: Citycon

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje




Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »