Teknologiaratkaisut (AV-järjestelmät)

Kioski juttelee ja tarjoaa kahvia

artikkelikuva: Kioski juttelee ja tarjoaa kahvia

Erilaisia liiketiloihin asennettuja näyttöjä on hyödynnetty markkinoinnissa jo iät ja ajat. Digitaalinen näyttöviestintä vie mainonnan ja asiakaspalvelun uudelle tasolle. Ruutu ei näytä asiakkaalle vain valikoimaa ja hintoja, vaan se myös palvelee.

Ruudun ei tarvitse näyttää ruudulta
Digital Signage eli digitaalinen näyttöviestintä tarkoittaa erilaisia info- ja mainosnäyttöjä, joilla julkisissa tiloissa voidaan välittää ihmisille tietoa, kuten mainoksia, hinnastoja ja tiedotteita.

Ruudun ei tarvitse näyttää ruudulta Digital Signage eli digitaalinen näyttöviestintä tarkoittaa erilaisia info- ja mainosnäyttöjä, joilla julkisissa tiloissa voidaan välittää ihmisille tietoa, kuten mainoksia, hinnastoja ja tiedotteita.

"Integraatiot mahdollistavat vaikkapa reaaliaikaisesti päivittyvät hinnastonäytöt sekä reaktiivista markkinointia ja tiedotusta."

Näyttö voi opastaa esimerkiksi lounaalle suuntaavia henkilöitä näyttämällä, minkälainen ruuhkatilanne toimistorakennuksen henkilöstöravintolassa on. Niillä voi kertoa myös, kuinka paljon erilaisia kahvilatuotteita myydään tai mikä on niiden saatavuus.

Teknologian kehitys on avannut uusia mahdollisuuksia sijoittaa näyttö erilaisiin paikkoihin.

"Digital Signage voi olla nyt niin jääkaapin oveen läpikuultavasti toteutettuna kuin tolpan ympärille käärittynä. Kassalaitteiden asiakasnäytöissä ollaan hyvää vauhtia siirtymässä perinteisestä kaksirivisestä näytöstä värikkäisiin markkinoinnin mahdollistaviin diginäyttöihin", Braithwaite sanoo.

"Näyttöjen ei enää tarvitse näyttää digitaalinäytöiltä, vaan ne voidaan upottaa saumattomasti osaksi sisustusta. Pubin hinnasto voi yhä näyttää kelohongalla kehystetyltä liitutaululta, johon on käsin kirjoitettu tuotteet ja hinnat, vaikka se olisi oikeasti kassajärjestelmään integroitu digitaalinen hinnastotaulu."

Henry Braithwaiten mielestä nykyaikainen näyttöviestintä antaa horeca-alan yrityksille uusia mahdollisuuksia kiinnittää asiakkaan huomio tuotteisiin visuaalisten ratkaisujen avulla laitteita ja sisältöä hyödyntäen. Asiakkaan valintoja voidaan ohjata näyttöjen sisältöä muuttamalla sen mukaan, mitä ravintola minäkin päivänä on asettanut tarjolle.

"Integraatioiden avulla näyttöjen sisällön ohjaaminen on vaivatonta henkilökunnalle. Tieto ja sisältö voi olla pääosin automatisoitua ja keskitetysti tuotettua."

Digitaalisen näyttöviestinnän integroiminen osaksi erilaisia tilauskioskeja avaa uudenlaisia tapoja herättää asiakkaan huomio ja palvella häntä. Tilauskioski voi houkutella asiakkaan luokseen eläväisen ja aktiivisen kuvaston ja mainonnan avulla. Kun asiakas on saatu kioskille, markkinointi voi jatkua kohdennettuna nostamalla esiin erilaisia suosituksia ja tarjouksia.

Acrelec on toimittanut tilauskioskit McDonald’s -ketjun Meilahden ravintolaan, jossa ravintolaketju pilotoi nyt Suomessakin uutta tilausjärjestelmää. Braithwaiten mukaan aikaisemmat kokemukset muista maista ovat olleet positiivisia. Hänen mukaansa kioskeja käyttävissä ravintoloissa keskiostos on kasvanut 20-30 prosenttia.

"Suurin osa asiakkaista pitää tätä tilaamisen ja maksamisen tapana erinomaisena. Myös itse asioin kioskilla mielelläni, sillä se on kiva tapa asioida. Saa miettiä rauhassa, selata vaihtoehtoja, eikä tarvitse ottaa paineita takana jonottajista tai siitä, että kassahenkilö odottaa päätöstäsi."

Tilauskioski osaa myös tarjota asiakkaan ostoksiin sopivia lisätuotteita. Braithwaiten mukaan asiakas tarttuu kioskin suositukseen helpommin kuin kassahenkilön, mikä osaltaan nostaa keskiostosta.

"Kun ravintolan työntekijä kysyy, että otatko lisäksi tätä tai tuota, niin se koetaan herkästi painostuksensa, mikä ajaa negatiiviseen ostopäätökseen. Jos kioski sattuu tarjoamaan saman siinä tilaamisen sivussa, niin se onkin ihan ok."

Näyttö vapauttaa palvelemaan asiakkaita
Suomen McDonald’s-ketju on jo vuosikausia hyödyntänyt teknologiaa. Monessa ravintolassa on käytetty perinteisiä näyttöjä mainontaan, ja heidän oma mobiiliapplikaationsa on ollut ladattavissa jo vuodesta 2011.

Viime joulukuussa se otti ensimmäisenä Suomessa käyttöön Danske Bankin MobilePay-mobiilimaksusovelluksen kaikissa ravintoloissaan.

Yrityksen markkinointijohtaja Christoffer Rönnbladin mukaan mobiilimaksaminen on käynnistynyt mukavasti heidän ravintoloissaan.

"Meille on erittäin tärkeää, että palvelu on nopeaa ja vaivatonta. MobilePay on suunnilleen yhtä nopea maksutapa kuin lähimaksu, joka taas on nopeampi kuin kortti ja käteinen."

Ravintolaketju on ottamassa seuraavaa askeltaan digitaalisen näyttöviestinnän osalta Meilahdessa sijaitsevassa ravintolassaan. Siellä pilotoidaan parhaillaan uutta tilausjärjestelmää.

pilotoidaan parhaillaan uutta tilausjärjestelmää. Perinteisten kassojen rinnalle on tuotu tilauskioskit, joilta asiakas voi tehdä tilauksen. Hän valitsee isolta kosketusnäytöltä, mitä haluaa syödä ja juoda. Ruuan voi myös maksaa tilauskioskilla.

Vaikka tilauskioskilla ei asioida ihmisen kanssa, asiakas voi silti vaikuttaa yhtä paljon tuotteensa sisältöön. Hampurilaisesta voi halutessaan jättää esimerkiksi suolakurkun ja ketsupin pois aivan kuten kassalta tilatessa.

Rönnbladin mukaan tilauskioskilta tilaaminen on monelle asiakkaalle miellyttävämpää kuin asioida perinteisellä kassalla ravintolatyöntekijän kanssa. Monelle asiakkaalle ei ole miellyttävää seistä jonossa ja kassalle päästyä nopeasti päättää mitä ottaa. Nyt asiakas voi miettiä tilaustaan rauhassa tilauskioskin äärellä salin puolella.

Meilahden ravintolassa on nyt myös noutopiste, jolta asiakas voi noutaa tilauksensa.

Miehittämätön tilauskioski osaa tehdä myös suosituksia. Moni asiakas ottaa lounaalla ateriansa kanssa kahvin. Niinpä tilauskioski osaa kysyä asiakkaalta lounasaikaan, haluaako hän kahvin aterian kanssa, jos asiakas ei tule valinneeksi sitä itse.

Rönnblad nostaa esille uuden järjestelmän hyötynä asiakaskokemuksen paranemisen. Digitaaliselta näytöltä tilatessa asiakkaalla on enemmän vaihtoehtoja.

"Kontrolli on asiakkaalla eikä välttämättä meillä."

Mitä hyötyä järjestelmästä on ravintolalle? Pieneneekö työvoiman tarve, jos asiakas jatkossa ostaa ruokansa tilauskioskilta? Rönnblad kiistää tämän. Hän huomauttaa, että tilauskioskin luona on henkilökuntaa opastamassa, miten se toimii.

"Me voimme tuoda henkilökuntaa enemmän sinne salin puolelle palvelemaan. He eivät ole enää eräänlaisen muurin eli kassatiskin takana."

"Pitkällä tähtäimellä meidän työntekijät eivät ole vastaanottamassa tilauksia vaan heidän roolinsa muuttuu enemmän aktiiviseksi asiakaspalvelijaksi. Eli jos asiakkaat alkavat tulla harvemmin kassalle tilaamaan, niin silloin voimme siirtää nämä työntekijät salin puolelle."

Christoffer Rönnblad vinkkaa muille horeca-yrityksille, että Digital Signagen suunnittelun täytyy lähteä asiakkaasta eli siitä, mitä hän tahtoo ja miten hänen kokemustaan voidaan parantaa.

Uuden palvelun jalkauttaminen kannattaa tehdä huolella. Sitä täytyy testata ja huolehtia siitä, että asiakkaan polku ravintolassa tai kahvilassa tilauskioskille ja sieltä pois on looginen. Lisäksi palvelun täytyy tuottaa lisäarvoa.

"Pitää ymmärtää, miten teknologialla voidaan tehdä entistä parempaa palvelua, koska pahimmassa tapauksessa se tekee kokemuksesta heikomman", Rönnblad sanoo.

Lisäksi hän muistuttaa, että teknologinen härveli ei osaa pahoitella asiakkaalle, jos jokin menee pieleen kaikesta huolellisesta suunnittelusta huolimatta. Tällöin tarvitaan ihminen pelastamaan tilanne.

Teksti: Jarkko Böhm
Kuvat: Acrelec

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje




Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »