Henkilöstö & koulutus, Ravintolat, Yrittäjyys

Ravintoloitsijan henkilöbrändi sitouttaa asiakkaan - Hyödynnä digi nyt!

artikkelikuva: Ravintoloitsijan henkilöbrändi sitouttaa asiakkaan - Hyödynnä digi nyt!

Henkilöbrändäys on trendi alalla kuin alalla. Ravintola- ala ei ole poikkeus. Sosiaalinen media tukee tätä ajattelumallia, sillä jokaisesta ihmisestä on tullut jollain tavalla oma henkilöbrändinsä.

Henkilöbrändäys on tärkeintä juuri erottumisen kannalta: kuka tahansa voi puhua itselleen merkityksellisestä asiasta parhaimmillaan tuhansille ihmisille, mikäli tekee sen eteen myös töitä.

Yrittäjä Natalia Tolmatsova on keskittynyt ruoka- ja ravintola- alan markkinointiin painopisteenään erityisesti digitaalinen markkinointi ja viestintä. Hän on kirjoittanut ja kuvannut Halparuokakirjan yhdessä ruokabloggaaja Alisa Wilskan kanssa. Lisäksi hän ylläpitää suosittua WTD-blogia, jota on julkaissut jo vuodesta 2011 lähtien. Ravintolat ja samalla ruoka ovat vuosien saatossa tulleet yhä tärkeämmäksi osaksi Tolmatsovan WTD-brändiä ja aina useampi yhteistyö toteutetaan Suomen suurimpien elintarvikealan yritysten kanssa.

"Kun ihmiset tunnistavat henkilön, heille syntyy samalla tietynlainen kiintymyssuhde - kuten mihin tahansa brändiin. Tällä on puolestaan merkitystä sitoutumisen ja sitouttamisen kannalta, mikä on mielestäni tärkeämpää kuin mahdollisimman suuri tavoittavuus", pohtii Tolmatsova henkilöbrändäytymisen etuja verrattuna markkinointiin.

Yrityksensä kautta Tolmatsova hoitaa useamman ravintolan markkinointia ja ylläpitää näiden sosiaalista mediaa. Hän näkee omana vahvuutenaan erityisesti brändäyksen ja konseptoinnin. Näitä Tolmatsova on tehnyt jo ennen yrityksensä perustamista markkinointitoimistossa. Kesän päätteeksi hän teki kuitenkin päätöksen jättäytyä päivätöistään ja ryhtyä kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Suuri intohimo ruokaan ja ravintoloihin meni lopulta edelle.

"Ansaitun näkyvyyden kannalta ravintoloitsijan henkilöbrändillä on suuri painoarvo. Median on helpompi tarttua aiheisiin, kun taustalla on valmiiksi tuttu kasvo. Etenkin ravintolan avaamisen aikaan ansaittu näkyvyys on tärkeää ja liikuttaa kuluttajia kokeilemaan ravintolan palveluja", pohtii Tolmatsova, joka uskoo henkilökohtaisen innostuksensa alaa kohtaan näkyvän myös työnsä laadussa.

"Pitkällä aikavälillä katsottuna ravintolat ovat kuitenkin samalla viivalla. Ruoan laadulla, asiakaspalvelulla ja yleisellä palvelukokemuksella on väliä. Asiakas tulee saada syömään ei ainoastaan kerran, vaan toistuvasti."

Tolmatsovan mukaan kanta-asiakkaat, jotka tulevat aina uudelleen ja suosittelevat ravintolaa tuttavilleen, ovat avainasemassa. Suomi ei kuitenkaan ole niin iso maa, että yksikään ravintola pysyisi pystyssä vain uusien asiakkaiden tuomalla rahalla.

Ravintoloiden lisäksi asiakkaat viihtyvät sosiaalisessa mediassa
Henkilöbrändäyksen ohella digitalisaatio helpottaa ravintoloiden markkinointia. Suomessa digitalisaatiota ei silti ole hyödynnetty niin hyvin kuin se olisi mahdollista. Monen ravintolan sosiaalisen median presenssi on lähes olematon tai ravintolan laatu ei näy digitekemisessä niin hyvin kuin voisi. Tolmatsova on samaa mieltä.

"Lähtökohtaisesti markkinoinnissa pitää ajatella kohderyhmä edellä. Suurimman osan ravintoloista asiakaskunta viettää sosiaalisessa mediassa kuitenkin paljon aikaa."

Esimerkkinä Tolmatsova nostaa esille asiakkaansa Naughty BRGR:n, jonka sosiaalinen media on otettu huomioon ja saanut kehuja Suomen hienoimmasta yrityksen Instagram-tilistä. Samalla markkinoinnin tekijät kuitenkin muistavat, että minkä tahansa tekemisen pitää olla tuloksellista.

"Lähivuosina digitekeminen ainoastaan kiihtyy. Digitalisaatioon panostavat yritykset tulevat lähitulevaisuudessa olemaan voittajia", tietää Tolmatsova..

Burgerimies uskoo ja haluaa satsata digitalisaatioon
Ravintoloitsija ja Suomen virallinen burgerimies Akseli Herlevi pitää ravintola-alan digitalisaatiota ja muutosta hyvänä asiana. Digitalisaatio on tullut jäädäkseen ja se tukee miehen mielestä myös ravintoloitsijan henkilöbrändin rakentamista ja kasvattamista.

"Henkilöbrändäytyminen on ikään kuin vastavoima kansainvälisille, kasvottomille ravintoloille, joita näkee kaikkialla. Ravintoloitsijan brändi on eräänlainen vakuutus ja vastuu. Pidän digitalisaation aaltoon lähtemistä hyvin tärkeänä."

Herlevi uskoo Tolmatsovan tavoin digitalisaation roolin yritystoiminnassa ainoastaan kasvavan. Näin ollen hän haluaakin varmistua siitä, että Naughty BRGR pärjää myös jatkossa turvaten elannon työntekijöilleen.

Naughty BRGR -ravintoloiden markkinointi tehdään pitkälti digitaalisissa kanavissa. Siellä ravintoloitsija tavoittaa ihmiset, jotka tukevat muutosta ja kaipaavat digitalisaation ainoastaan kasvavan.

"Asiakkaat kysyvät digitaalisia maksu- tai tilaustapoja, minkä myötä digitaalisten tilauskanavien kautta tulevien ostopäätösten määrä luonnollisesti kasvaa. He haluavat helpompia ja nopeampia keinoja. Me olemme asiakkaita varten", toteaa Herlevi.

"Muutos on vauhdikasta, mutta siihen pääsee myös helposti mukaan. On havainnoitava, mitä tapahtuu ja olla valmis muutoksiin. Pitää pysyä hereillä ja suunnitella tulevaa, tarttua mahdollisuuksiin ja uudistua."

Yrittäjänä Herlevi ottaa mielellään osaa digitalisaation ilmiöihin ja sosiaalisen median trendeihin. Hän päättää markkinointibudjetin sekä -strategian ja on mukana markkinoinnin työryhmässä. Samalla hän kuitenkin luottaa yhteistyökumppaneidensa ammattitaitoon eikä halua puuttua yksittäisiin julkaisuihin sosiaalisessa mediassa.

Ravintoloitsija Akseli Herlevi tunnistaa kuitenkin myös brändäytymisen tuomat paineet. Hän on niihin tottunut oltuaan enemmän tai vähemmän julkisuudessa jo useamman vuoden ajan. Se on osaltaan myös Herlevin vahvuus.

"Ravintoloitsijan henkilöbrändäytyminen on yksi yrityksemme kulmakivistä. Sen sijaan digitalisaatioon heittäytyminen tuo meille asiakkaita, jotka eivät muualta yritystämme löytäisi. Tärkeintä on kuitenkin tarjota suomalaisille hyviä burgereita kohtuulliseen hintaan", summaa Herlevi.

Sosiaalinen media luo ravintoloitsijan brändin lisäksi ruokailmiöitä
Suomessa on useita itseään hyvin brändänneitä ravintoloitsijoita. Heitä yhdistävä tekijä on läsnäolo perinteisessä mediassa, kuten tv-ohjelmassa, sekä tietyn ruokasuuntauksen puolesta puhuminen.

"Ensimmäisenä mieleen tulevat Henri Alén, Tomi Björck ja Hans Välimäki. Henkilöbrändin kannalta tärkeää on myös "Tärkeää on myös se, että toimii omalla tontillaan ajatusjohtajana ja esittelee esimerkiksi jonkin ruokatrendin ensimmäisenä suurelle massalle. se, että toimii omalla tontillaan ajatusjohtajana ja esittelee esimerkiksi jonkin ruokatrendin ensimmäisenä suurelle massalle", luettelee Natalia Tolmatsova.

Esimerkkejä viraaleiksi hiteiksi nousseista ruokailmiöistä on valtavasti, kuten avokadopasta, satokausikalenteri tai kukkakaalitalkoot. Kaikki nämä mahtuvat muutaman vuoden sisään.

"Uskon, että sosiaalinen media on ollut tärkeässä roolissa ruokahypetyksessä. Tietysti yleisellä ilmapiirillä ja maailmanlaajuisilla trendeillä on myös merkityksensä. Ruoasta ja ruokavalioista on tullut samanlainen yksilöllisyyden ilmaisun muoto kuin vaatteista", päättää Tolmatsova.

Akseli Herlevin luotsaama road trip -henkinen tv-ohjelma Burgerimies alkaa Sub-kanavalla keskiviikkona 21. helmikuuta 2018. Ohjelmassa burgerimiehen matka kulkee Californiasta Yhdysvaltojen mantereen halki aina Floridan kautta New Yorkiin.

Teksti: Tiia Merikanto
Kuva: Natalia Tomatsova




Seuraa proresto
Facebook, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »