Juomat, Kahvi ja Tee

Novacafin maahantuomaa hollantilainen Cafitesse edustaa "Kahvien mestarien liigaa"

artikkelikuva: Novacafin maahantuomaa hollantilainen Cafitesse edustaa "Kahvien mestarien liigaa"

Helsinkiläinen Novacafi Oy edustaa hollantilaista JDE-kahviyhtiötä, joka on yksi suurimmista kahviyhtiöistä maailmassa. Vuonna 1757 perustetun hollantilaislegendan ykkösbrändi on Euroopan myydyin kahvibrändi Jacobs, jonka maailmalla vähänkään liikkunut kahvinystävä kyllä tunnistaa.

Novacafin bisnesten syömähammas on Cafitesse-kahvikonsepti, jota on juurrutettu maahan jo vuodesta 1987. Torolf Blomqvist Novacafista kuvailee, että kyseessä on ammattikäyttöön tarkoitettu kahvi, jonka vahvuuksia ovat hyvä maku, suuret ja/tai pienet tuotantomäärät, laaja juomatuotevalikoima sekä kestävän kehityksen huomioiminen prosessin joka osa-alueella.

"Kahvi saadaan sertifioiduilta viljelijöiltä, kuljetetaan laivoilla Hollantiin, paahdetaan ja suodatetaan kahviksi. Suodatusjäte käytetään sataprosenttisesti paahtimon energiana, kumipyörillä kuljettaminen asiakkaille on minimoitu", kertoo Blomqvist.

Pidä kahvista huolta!
Nestemäinen, erittäin vahva "musta kulta" pakataan, pakastetaan ja tuodaan Suomeen. Sulatettu pakkaus asetetaan Cafitesse- kahvikoneeseen, kone säätää ja lisää kuuman veden ja voilá: kahvinautinto on täydellinen.

"Prosessissa on huomionarvoista, että pakkaus suojelee kahvia hapelta, joka on maun pahin vihollinen." "Supervahvaa" kahvia mahtuu pieneen pakkaukseen aika tavalla, joten logistiikka ja varastointi helpottuvat huomattavasti, kun tilaa tarvitaan vähemmän.

"Lisäksi Cafitesse-kahvi on aina UTZ-sertifioitua - ja valikoimassa on myös luomukahvi. Jokainen Cafitesse-kupillinen on ekologisesti valmistettu", painottaa Harald Storgårds Novacafista.

Cafitesse on vuosien saatossa kehittynyt monipuoliseksi palveluksi, johon sisältyy mm. asiakaskohtaisesti räätälöityjä ratkaisuja, kahvinvalmistuslaitteet, asennukset, opastus, käytöntuki, huolto ja logistiikka. Nämä asiat nousevat arvoonsa etenkin silloin, kun kahvitellaan isompaa porukkaa, toteavat Storgårds ja Blomqvist.

Kahvin Master Class
Kahvittelun SM-sarjaa edustaa varmasti jokavuotiset Suviseurat, jonne kerääntyy kymmeniätuhansia ihmisiä - ja kahvia kuluu. Novacafi oli kahvimestarina myös Porin Tahkoluodossa heinäkuussa 2017, kun Suviseuroille tulikin 90 000 ihmistä odotetun 70 000 sijasta. Novacafin "kahvierikoisjoukoille" tämä ei tuonut ongelmaa.

"Tahkoluodossa meillä oli 33 kahvikonetta teltoissa ja kahvia meni 22 000 litraa", Blomqvist kuvailee. Tässäkin kokemus aiheuttaa sen, että käsi ei juuri tärise kovassa paikassa - Novacafi on hoitanut kahvipuolen Suviseuroissa jo vuodesta 2010.

Suviseurat on myös erinomainen esimerkki Cafitesse-konseptin vahvuuksista: suuria määriä kahvia voidaan valmistaa erittäin nopeasti, tietyssä aikataulussa ja tietyllä työvoimalla. Porissakin Novacafi-työntekijän piti kulkea teltoissa lähinnä vain vaihtamassa kahvipakkauksia, muuten kaikki sujui omalla painollaan.

"Aikasäästö on huomattava, kun ammattikäyttöön tehdyt suodatinkahvikoneet tekevät ehkä 20 litraa tunnissa ja Cafitessellä saa tunnissa sata litraa kahvia. Jos ottaa koneeseen lisälämmittimen, niin kahvia tulee tunnissa 200 litraa", vertailee Blomqvist.

Ilmaveiviä unohtamatta
Vieläkin vanhempi massatapahtumareferenssi on Jukolan Viesti, jonne Novacafi on toimittanut kahvia vuodesta 2002. "Cafitesse on laajassa käytössä myös työpaikoilla, kahviloissa, ravintoloissa, hotelleissa, urheiluhalleissa…", listaa Blomqvist.

Referenssien kärki löytyy heti kansakunnan kaapin päältä: esimerkiksi Finlandia-talo, Musiikkitalo ja Tampere-talo ovat "Cafitesse-tallissa". Ravintolapuolella mm. Hard Rock Cafe ja Fafa’s vannovat Cafitessen nimeen.

Blomqvist mainitsee lätkämatsit yhtenä esimerkkinä kahvihetkestä, jossa ylämummoon on osuttava joka ainoa kerta. Cafitesse vie kahville Helsingin ja Tampereen jäähalleissa sekä Vantaan Energia Areenalla.

"Esimerkiksi Helsingin Jäähallilla meillä on 15 Cafitessekonetta varmistamassa, että homma toimii. Erätauoilla kahvinkeitto-operaatioihin kohdistuu melkoinen paine, jolloin on hyvin rajallinen aika tehdä kovan luokan taloudellinen tulos", Blomqvist toteaa viitaten kahvikupposesta saatavaan katteeseen - mutta senttiäkään ei irtoa ennen kuin kuppi on kuluttajan kädessä.

"Ihmisiä ei saa olla jonossa ihmettelemässä, että saako sen kahvin ennen kuin kiekko putoaa jäähän. Cafitessen konseptin voima on siinä, että prosessi on mahdollisimman nopea ja suoraviivainen."

Aamu ei käynnisty ilman
Myöskään HoReCa-puolella ei auta jäädä tuleen makaamaan, kun porukan kahvihammasta kolottaa. Esimerkiksi Hotelli Crowne Plaza Helsinki, Cumulus Airport Congress Center Vantaa, Hotelli Seurahuone Helsinki ja Cumulus Rukahovi kuuluvat Cafitessen hotelliläänityksiin, joissa kahvilla on yllättävänkin suuri rooli. Konsepti on käytössä kokous- tai aamiaiskäytössä.

"Jos ajatellaan vaikkapa hotelliaamiaista, niin vaikka tarjonta olisi kuinka ylenpalttista ja hyvää, tunnelma tipahtaa heti, jos kahvia pitää jonottaa tai se on loppu ihan vain hetkeksikin", toteaa Blomqvist.

Uusimpia Cafitesse-paikkoja on Eteläranta 10, jossa Royal Ravintolat ja Elinkeinoelämän Keskusliitto (EK) saivat käyttöönsä kaksi konetta. Blomqvist kertoo, että Royal Ravintoloiden kanssa oli tehty hyvää yhteistyötä jo Wanhassa Satamassa, joten oli luontevaa jatkaa samaa sarkaa.

"Toinen kone on Royal Cateringin käytössä ja toinen EK:n omassa käytössä."

Asiakassopimus voimassa toistaiseksi
Storgårds ja Blomqvist tietävät, että yrityksiä miellyttää huippulaadun ja käytännöllisyyden lisäksi se seikka, että Cafitesselaitteen voi vuokrata toistaiseksi - irtisanomisaika sovitaan asiakkaan toiveiden mukaan.

"Me emme halua lukita asiakkaita sitoviin sopimuksiin, jolloin hän on pahimmassa tapauksessa vaikkapa kaksi vuotta naimisissa kalliin koneen kanssa, joka ei edes toimi halutulla tavalla", Storgårds toteaa.

Novacafi myös lupaa pitää Cafitesse-laitteen aina käyttökunnossa. "Korjaamme vuokralaitteen veloituksetta tai vaihdamme sen toiseen. Myyntimalleille saa viiden vuoden täystakuun", toteaa Blomqvist.

Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuvat: Paul Charpentier




Seuraa proresto
Facebook, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »