Elintarvikkeet & raaka-aineet, Ravintolat, Terveys

Käsi sydänmerkillä

Ravintola Fero tarjoaa tutkitusti terveellisen lounasvaihtoehdon joka päivä

artikkelikuva: Käsi sydänmerkillä

Kun ravintola Fero avasi ovensa maaliskuussa Pitäjänmäellä, luvassa oli suomalaisia raaka-aineita ja maailman makuja. Erityisesti Ferossa on panostettu terveellisyyteen: alusta asti ravintolassa on tarjottu Sydänmerkki-lounaita muun tarjonnan ohessa.

Tutkittua tietoa
Sydänmerkki-ateria on tutkittuun tietoon perustuva terveellisten ja maukkaiden aterioiden merkintäjärjestelmä, jossa kiinnitetään huomiota esimerkiksi ruuan rasvan laatuun sekä suolan määrään - tyystin suolatonta ruoka ei kuitenkaan ole. Sydänmerkki takaa, että ruuassa on energiaa ja ravintoaineita sopivassa suhteessa.

Lisäksi Sydänmerkki ohjaa järkevän kokoisten ja sisältöisten aterioiden kokoamiseen, mikä vähentää aterian jälkeistä väsymystä sekä parantaa työvirettä ja tarkkaavaisuutta. Ideana on tehdä fiksut valinnat näkyviksi merkintävälineiden avulla: Sydänmerkki-logon ansiosta terveelliset herkut on helppo poimia tarjottimelle.

Kehityspäällikkö Katja Peränen Feroa pyörittävästä ISS Palveluista kertoo, että kokemukset Sydänmerkin käytöstä ovat olleet erittäin positiivisia.

"Konsepti on osoittautunut tosi toimivaksi täällä Valimotie 9-11:ssa ja hyvää palautetta on tullut ruokailijoilta", hän kertoo. Kun ravintola avattiin, järjestettiin myös erityinen Sydänmerkki- päivä, jolloin Peränen oli koko päivän Ferossa kertomassa Sydänmerkistä ja vastailemassa asiakkaiden kysymyksiin.

Uudet nuotit keittiöön
ISS:n ravintolatoimenpäällikkö Sami Eriksson on samoilla linjoilla: siirtymä Sydänmerkki-lounasravintolaksi on ollut hyvin kivuton prosessi, joka vaati vain parin tunnin käyttöönottokoulutuksen keittiössä.

"Enemmän kysymys on siitä, että keittiöön on tullut asennemuutos." Suurin käytännön muutos on ollut suolan vähentäminen - nyt käytössä on päivittäin suolamittari. Suolan tilalle on tullut mausteita ja makuja esimerkiksi tuoreiden yrttien muodossa.

Ravintola Feron ravintolapäällikkö Dona Talikka vahvistaa, että Sydänmerkki-lounas loihditaan keittiössä esiin jo varsin tottuneesti. Talikan lisäksi tiimissä työskentelee keittiömestari, kaksi kokkia, ravintolatyöntekijä ja kaksi tarjoilijaa.

"Alussa tietenkin kaikki oli uutta sekä meille että asiakkaille, ja ihmiset kysyivätkin, että miksi ruuassa on niin vähän suolaa. Nopeasti asiakkaat kuitenkin tottuivat", Talikka kertoo.

"Tarjoamme yhden Sydänmerkki-vaihtoehdon lounaalla joka päivä. Se voi olla kotiruokaa tai vaikkapa keitto, reseptejä on ihan laidasta laitaan." Haastattelun tekopäivänä Sydänmerkki-ateria on täysjyväpastasta tehty spagetti bolognese.

Reseptejä joka lähtöön Uusia reseptejä saadaan koko ajan. Katja Peränen käy reseptejä läpi ja varmistaa, että mm. kuitu- ja rasvakriteerit täyttyvät. Tämän jälkeen hän hakee Sydänliitolta hyväksynnän uusille resepteille. Näin saadaan uusia Sydänmerkki-aterioita ihmisille kokeiltaviksi tasaiseen tahtiin.

"Sydänliittoon otan yhteyttä rekisteröidäkseni uudet reseptit ja esimerkiksi tilatakseni materiaaleja. Sieltä voin myös aina kysyä neuvoa", kiittelee Peränen.

Sydänmerkki-tuotepäällikkö Mari Olli Sydänliitosta muistuttaa, että terveellinen työaikainen lounas todella on asia, johon kannattaa panostaa.

"Tämä asia on meillä Suomessa vielä ihan lapsipuolen asemassa - se joka palvelua tilaa, ei osaa tai muista vaatia ruualta terveellisyyttä tai sitten tekee sen aika yksipuolisella tavalla", tietää Olli.

Mikä on Sydänmerkki-ateria?

- tutkittuun tietoon perustuva terveellisten aterioiden merkintäjärjestelmä
- Sydänmerkki-järjestelmässä kiinnitetään huomiota mm. ruuan rasvan laatuun sekä suolan määrään
- ateriassa on energiaa ja ravintoaineita sopivassa suhteessa
- ohjaa järkevän kokoisten ja sisältöisten aterioiden kokoamiseen, mikä vähentää aterian jälkeistä väsymystä sekä parantaa työvirettä
- Sydänmerkki-logo kertoo valintojen terveellisyydestä

Se huokein investointi työhyvinvointiin
Ravintolatoimijan tarjoama ruoka ei nimittäin automaattisesti edistä terveyttä, jos tilaaja ei osaa vaatia eri aterian komponenteilta - pääruoalta lisäkkeineen, kasviksilta kastikkeineen, leivältä ja levitteeltä sekä ruokajuomalta - asianmukaista ravitsemuslaatua.

"Sydänmerkki-aterian valttina onkin terveellisyyden lisäksi juuri monipuolisuus", huomauttaa Olli.

Ollin mukaan terveellinen ruoka ei maksa yhtään tavanomaista enempää ja on täten käytännössä ilmainen inves-Laurea-ammattikorkeakoulun kolmessa pisteessä ja Vaasan Åbo Academissä.

"Meidän oli helppo aloittaa siitä päästä, koska korkeakoulujen ravitsemussuositukset olivat käytännössä samat kuin Sydänmerkissä", kertoo Katja Peränen.

Jahka opiskelijasegmentti oli otettu haltuun, ISS Palvelut jalkautti konseptin kahteen henkilöstöravintolaan. Valimotie 9-11:n "Sydänmerkki-keidas" Fero on uusin tulokas terveysrintamaan, mutta viimeiseksi se ei jää.

"Syksyllä käynnistyvät Sydänmerkki-lounaat tietyissä kouluissa ja päiväkodeissa", kertoo Peränen ja paljastaa, että kuntasektorilla on paljon kiinnostusta Sydänmerkki-ruokailua kohtaan.

"Meillä on viime kädessä tavoitteena, että jokaisessa paikassa missä tarjoamme ruokaa, meillä on mukana myös se yksi Sydänmerkki-ateria joka päivä", hän linjaa.

Maku eka, maku vika
Peräsen mukaan yritysten keskuudessa Sydänmerkki ei ole ihan niin tunnettu juttu kuin kuntapuolella, mutta tilanne on muuttumassa. Sami Eriksson on samoilla linjoilla: Sydänmerkki tulee kyllä yleistymään ja rajusti, kunhan se vain opitaan tuntemaan - ja ihmiset osaavat vaatia Sydänmerkki-vaihtoehtoa työpaikkaruokalaansa.

Eriksson katsoo, että terveellisyyden lisäksi taistelu voitetaan makukärjellä: se, miltä ruoka maistuu, on viime kädessä ratkaiseva tekijä.

"Terveellisen ruoan pitää olla hyvää ja makua pitää olla", hän toteaa ja lisää, että konseptiin kuuluu sekin, että ravintolahenkilökunta osaa vastata Sydänmerkki-aterioihin liittyviin kysymyksiin. Toiminta on palvelulähtöistä siten, että asiakkaille halutaan taata paras mahdollinen terveellinen ruokailukokemus.

"Esimerkiksi yrityksille Sydänmerkki avaa uusia mahdollisuuksia työpaikkaruokailun toteuttamiseen ja tuo ihan selkeästi lisäarvoa", Eriksson uskoo.

Sydänmerkki ei rajoita
Dona Talikka toteaa, että nyt kun Sydänmerkki-ateriat ovat jo juurtuneet osaksi arkea Ferossa, on huomattu, että mistään ei varsinaisesti ole tarvinnut luopua.

"Sydänmerkki ei rajoita millään tavalla. Me kierrätämme Sydänmerkkiä päivittäin niin, että välillä se on kotiruoka, välillä keitto ja välillä kasvisruokakin. Näin me pystymme huomioimaan kaikki ruokailijaryhmät."

Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuva: Paul Charpentier ja ISS Palvelut

Miten meidän organisaatioon saadaan Sydänmerkki-lounas?

- ruokapalveluita kilpailuttava yritys voi kirjata vaatimuksen Sydänmerkki-aterioista tarjouspyyntöön
- vaihtoehtoisesti voi sopia Sydänmerkki-aterioiden aloittamisesta palveluntarjoajan kanssa
- palvelun tarjoaja perehtyy kriteereihin ja hoitaa käyttöoikeuden hakemisen
- joillakin ravintolaketjuilla, esimerkiksi ISS Palveluilla ja Fazer Amicalla, Sydänmerkki on jo käytössä osassa toimipaikkoja, joten käytön laajentaminen uusiin ravintoloihin on helppoa




Seuraa proresto
Facebook, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »